Ice Age 4: Continental Drift (2012)

Regie: Steve Martino, Mike Thurmeier | 93 minuten | animatie, komedie, avontuur, familie | Originele stemmencast: Ray Romano, Queen Latifah, Denis Leary, John Leguizamo, Chris Wedge, Josh Peck, Kunal Nayyar, Jennifer Lopez, Seann William Scott, Nick Frost, Alan Tudyk, Aziz Ansari, Heather Morris, Rebel Wilson, Jennette McCurdy, Josh Gad, Aubrey Graham, Keke Palmer, Nicki Minaj, Wanda Sykes, J.B. Smoove, Joy Behar, Alain Chabat, Ben Gleib, Deon Cole | Nederlandse stemmencast: Gers Pardoel, Lieke van Lexmond, Jack van Gelder, Froukje de Both, Ernst Daniël Smid, Carlo Boszhard, Loek Beernink

Al sinds de eerste ‘Ice Age’-film uit 2002 is de sabeltandeekhoorn Scrat het populairste figuurtje uit de reeks. Het klungelige knaagdier doet al jaren verwoede pogingen een eikel te veroveren en te verstoppen voor de kapers die op de kust zouden liggen, maar elke poging die hij doet loopt uit op een ramp. Alleen al in de eerste film zien we hem getroffen worden door de bliksem, verstrikt raken in een gletsjer en wordt hij – als hij zijn eikel eindelijk voor het grijpen heeft – ingevroren door de plotseling inzettende vrieskou. De capriolen van Scrat zorgen standaard voor komische hoogtepunten in de ‘Ice Age’-films. Ook in de vierde film uit de reeks, ‘Ice Age: Continental Drift’ (2012), is Scrat prominent aanwezig. Waar zijn bijdrage in de drie vorige films toch vooral beperkt bleef tot een bijrol, is hij hier verantwoordelijk voor het op gang brengen van de plot. Zijn eeuwigdurende Tantaluskwelling brengt hem hier namelijk tot het binnenste van de aarde, waar hij verantwoordelijk is voor de ‘Continental Drift’, het uiteenvallen van het prehistorische oercontinent in de diverse lossen continenten zoals wij ze nu nog kennen. Met grote gevolgen voor de andere sterren uit de ‘Ice Age’-reeks.

Want Manny de mammoet (Ray Romano), Sid de luiaard (John Leguizamo) en Diego de sabeltandtijger (Denis Leary) worden door de door Scrat veroorzaakte seismische schokken afgescheiden van de rest van de kudde. Op een schip gemaakt van een ijsberg proberen ze hun familie en vrienden weer terug te vinden, maar dat is niet zo gemakkelijk als het klinkt. Zeker niet als ze onderweg kwaadwillende types tegenkomen. De piratenbende van de louche primaat Captain Gutt (Peter Dinklage) bijvoorbeeld, met vele vervaarlijk uitziende dieren in de gelederen. Al lijkt de vrouwelijke sabeltandtijger Shira (Jennifer Lopez) een zwak te hebben voor Diego. Ondertussen spelen in de kudde andere emoties op. Peaches (Keke Palmer), de inmiddels tienerdochter van Manny en Ellie (Queen Latifah), worstelt met haar gevoelens voor de stoere mammoet Ethan (R ’n B-ster Drake). Om populair te worden gevonden, moet ze haar vriendschap met Louis (Josh Gad), een piepkleine molehog (kruising tussen een mol en een egel) verloochenen. Maar daar krijgt ze natuurlijk spijt van.

‘Continental Drift’ is de eerste uit de reeks ‘Ice Age’-films die niet geregisseerd werd door Carlos Saldanha, maar zijn opvolgers Steve Martino en Mike Thurmeier hebben goed gekeken hoe hun voorganger het deed. Deze vierde ‘Ice Age’ is namelijk meer van hetzelfde. Het verhaal mist duidelijk de originaliteit van het eerste deel, maar borduurt vrolijk voort op het tweede en het derde deel, wat een vermakelijke film oplevert die er mooier uitziet dan ooit. Het grote aantal nieuwe personages is opmerkelijk: alsof men aanvoelde dat Manny, Sid en Diego niet (meer) op eigen kracht de film kunnen dragen en met een bonte stoet aan nevenpersonages de aandacht van de weinig originele plot wilde afleiden. Die aanpak werkt voor jonge kijkers natuurlijk wel. Kinderen zullen hun ogen uitkijken met al die kleurrijke nieuwe personages (met Sids seniele en tandenloze maar boerenslimme oma voorop) en de nieuwe avonturen waarin Manny, Sid en Diego zich begeven. Volwassen kijkers prikken door deze façade heen en zullen vooral de subtiele humor van het origineel missen. ‘Continental Drift’ is leuk en bovendien erg mooi vormgegeven, maar niet meer dan dat. Van de nieuwe personages is naast Sids oma eigenlijk alleen Captain Gutt (vooral door het uitstekende stemwerk van Dinklage) goed geslaagd. Het verhaallijntje rond de tienerperikelen van Peaches lijkt er uitsluitend te zijn bijgehaald teneinde hippe sterren als Drake en Nicki Minaj aan het project te verbinden.

De enige die daadwerkelijk profiteert van het gebrek aan ‘vorm’ van de anderen, is Scrat. Zodra hij in beeld komt, stijgt de verwachting van de kijker omdat zijn fratsen steevast voor hilariteit zorgen. Hoogtepunt van de film is zijn zoektocht naar de verborgen stad ‘Scratlantis’, een paradijs voor sabeltandeekhoorns, met een hoofdrol voor Patrick Stewart. Het wordt hoog tijd voor een eigen, full length speelfilm voor Scrat! ‘Ice Age: Continental Drift’ is vermakelijk en Fox Animations toont nog maar eens aan uitstekende animators in dienst te hebben. Maar vanuit creatief oogpunt is te hopen dat dit het laatste deel is in de reeks, want verveling ligt op de loer. Nu wordt dat gelukkig nog ternauwernood omzeild, maar heel veel andere opties om de reeks nieuw leven in te blazen hebben de makers niet meer. De jongere kijkers zal het overigens niet deren, zij vermaken zich wel. En Fox lacht in zijn vuistje als ‘Continental Drift’ net zo veel geld oplevert als ‘Dawn of the Dinosaurs’, het derde deel uit de reeks uit 2009, die wereldwijd bijna 900 miljoen dollar opleverde.

Overigens loont het om op tijd te komen in de bioscoop, want voorafgaand aan de hoofdfilm wordt de grappige korte film ‘The Longest Daycare’ vertoond, met in de hoofdrol niemand minder dan Maggie Simpson.

Bioscooprelease: 4 juli 2012