Justice League: Throne of Atlantis (2015)

Regie: Ethan Spaulding | 69 minuten | animatie, actie, avontuur, science fiction | Originele stemmencast: Sean Astin, Rosario Dawson, Nathan Fillion, Christopher Gorham, Matt Lanter, Sumalee Montano, Shemar Moore, Jerry O’Connell, Jason O’Mara, Sam Witwer, Melique Berger, Steve Blum, Patrick Cavanaugh, Larry Cedar, Barry Dennen, Paul Eiding, Sirena Irwin, Jay Johnson, Matthew Yang King, Juliet Landau, Harry Lennix, George Newbern, Khary Payton, DJ Price, Andrea Romano, Michael Rosenbaum, Cedric Yarbrough

Uitgeverij DC Comics is in rap tempo de direct-to-dvd-markt aan het bestoken met animatiefilms. Helemaal niet erg, want het merendeel van deze producties is van een hoog niveau. De nieuwste boreling luistert naar de naam ‘Justice League: Throne of Atlantis’ en is losjes gebaseerd op de gelijknamige comic van auteur Geoff Johns. Hoewel dit zeker niet tot de beste tekenfilms van de uitgeverij behoort, is dit zeker een aanrader.

‘Justice League: Throne of Atlantis’  is een zogenaamde ‘origin story’. In deze film wordt de ontstaansgeschiedenis van Aquaman uit de doeken gedaan. Deze tot voor kort ietwat suffe superheld wordt gerehabiliteerd in deze film. In het begin van de film weet zijn alter ego Arthur Joseph niet dat hij uiteindelijk zal uitgroeien tot Aquaman. Joseph slijt zijn dagen na de dood van zijn vader in troosteloze kroegen. Terwijl hij zich vol laat lopen met alcohol probeert hij gevechten uit te lokken. De dronkelap weet dat hij een buitenbeentje is, want hij beschikt over enorm veel kracht. Uiteindelijk komt Joseph te weten waar die kracht vandaan komt: uit Atlantis!

Hoewel ‘Justice League: Throne of Atlantis’ voornamelijk om Aquaman draait, zie je ook andere leden van de Justice League voorbij komen. Superman, Batman, The Flash, Wonder Woman, Cyborg, Green Lantern en Shazam draven op in vermakelijke bijrolletjes. De onderlinge dynamiek komt goed naar voren. De kinderlijke Shazam botst vaak met de rest van het team en ook de eigenwijze Batman ligt minder goed in de groep. De een-tweetjes tussen The Flash en Green Lantern zorgen voor een paar luchtige momenten. Niet dat dit een zware film is, maar de familieperikelen van Aquaman zijn op z’n zachtst gezegd ‘turbulent’ te noemen. Toch is het Aquaman zelf die voor het hoogtepunt van de film zorgt als hij in een dronken bui een discussie met een kreeft voert…

De stemmencast is erg sterk en heeft hoorbaar plezier in hun werk. De personages komen echt tot leven dankzij de goede voice casting. De animatie is over het algemeen zeer goed, maar sommige passages zien er houterig uit. De vechtscènes komen niet allemaal goed uit de verf. Soms oogt dit als een haastklus. Het scenario springt van de hak op de tak. Hoewel de achtergrond van Aquaman goed naar voren komt, blijft de rest een beetje achter. De Justice League speelt de tweede viool. Daarnaast mist de film een charismatische schurk. Ook wordt de transformatie van dronkelap naar superheld wel erg snel afgerond. Meer speeltijd had deze film goed gedaan.

‘Justice League: Throne of Atlantis’ verschijnt woensdag 11 februari 2015 op DVD.