Overboard (2018)

Recensie Overboard CinemagazineRegie: Rob Greenberg | 88 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Eugenio Derbez, Anna Faris, Eva Longoria, John Hannah, Swoosie Kurz, Mel Rodriguez, Josh Segarra, Hannah Nordberg, Alyvia Alyn Lind, Payton Lepinski, Fernando Luján, Cecilia Suárez, Mariana Treviño, Jesús Ochoa, Omar Chaparro

Beter goed gejat dan slecht bedacht toch? Regisseursduo Bob Fisher en Rob Greenberg heeft dit motto omarmd en dat resulteerde in ‘Overboard’ dat een remake is van de gelijknamige film uit 1987. In het origineel vertolkten Hollywood-sterren Goldie Hawn en Kurt Russell de hoofdrollen. In deze herbewerking moeten Anna ‘Scary Movie’ Faris en de in thuisland Mexico ontzettend populaire Eugenio Derbez de kar trekken.

De steenrijke playboy Leonardo (Eugenio Derbez) teert op de zak van zijn financieel zeer vermogende Mexicaanse familie. Geld uitgeven is zijn grootste hobby. Hij hoeft er niet voor te werken. Dat verandert als deze losgeslagen hedonist van zijn jacht afdondert. Hij wordt wakker met geheugenverlies. De gehaaide alleenstaande moeder Kate (Anna Fariz) zegt zijn echtgenote te zijn. De door amnesia geplaagde Leonardo weet niet dat hij vlak daarvoor erg neerbuigend deed tegen Kate die nu uit is op wraak. Hoe loopt dit af?

Voor een remake van een 31 jaar oude film is deze ‘Overboard’ verrassend identiek aan het origineel. De grootste verschillen zitten ‘m in het feit dat het rollenpatroon is veranderd. In deze versie speelt Faris de rol van Russell en neemt Derbez de honneurs van Hawn waar. Hoewel Derbez behoorlijk vaak dicht tegen de irritatiegrens aanschurkt met zijn acteerwerk, blijft hij toch nog redelijk sympathiek. Zijn charme redt hem. Faris is een onderschat actrice. Haar komische timing is erg goed en ze kan ook goed uit de verf met fysieke komedie. Helaas heeft ze niet zo’n goede neus voor filmrollen en belandt ze vaak in nogal flauwe producties waar haar talenten weliswaar goed uitkomen, maar waar je niet voor je plezier naar kijkt. ‘Scary Movie 2’ en ‘Movie 43’ zijn daar goede voorbeeld van. ‘Overboard’ is niet zo rampzalig als eerder genoemde films, maar ontstijgt nooit de middelmaat.

Mocht je echter van plan zijn om deze (voorspelbare) romcom te kijken, doe het dan voor Faris. Haar aanstekelijke spel is het beste onderdeel van deze productie. Als je het origineel al hebt gezien, kun je deze remake met een gerust hart overslaan. Deze hervertelling bewandelt weinig nieuwe wegen en mist de charme van de eighties classic.

Bioscooprelease: 24 mei 2018
DVD-release: 12 oktober 2018