Perfect Sisters (2014)

Regie: Stanley M. Brooks | 100 minuten | misdaad, drama, thriller | Acteurs: Abigail Breslin, Georgie Henley, Mira Sorvino, James Russo, Rusty Schwimmer, Zoë Belkin, Jeffrey Ballard, Jonathan Malen, Stephan James, Zak Santiago, Caleb Pederson, Braden Pederson, Sarah Constible

Twee zussen tegen de grote boze wereld. Dat is hoe Sandra en Beth het altijd hebben gevoeld en wat volgens hen ook altijd zo zal blijven. Met een alcoholistische moeder en de bijbehorende handtastelijke vriendjes, zijn de twee meisjes in een constante strijd met hun omgeving. Met allerlei ‘what-if’-spelletjes beelden ze zich in hoe het zou zijn om een normaal leven te leiden. Een spelletje loopt uit de hand: ze besluiten een einde te maken van het leven van hun moeder.

De jongste zus Beth doet er alles aan om zich te onderscheiden van de massa, terwijl haar oudere zus niets liever wil dan bij het populaire groepje te horen. Ondanks de grote verschillen zijn de twee onafscheidelijk. Hun gemeenschappelijke verlangen naar een normaal leven zonder elke dag de ellende mee te maken die volgens hen werd veroorzaakt door hun alcoholverslaafde moeder, brengt de meisjes op een gruwelijk idee.

‘Perfect Sisters’’ is gebaseerd op de waar gebeurde moord door de zogenaamde Canadese Bathtub girls. Anders dan je zou verwachten kiest de regisseur voor een vrij positieve instelling tegenover de hoofdpersonages. Het zijn bovenal liefhebbende mensen die iedereen het beste gunnen, waaronder dus ook zichzelf. Ze vinden dat ze lang genoeg last hebben gehad van hun nalatige moeder en haar verkeerde vriendjes en willen daar een einde aan maken. Regisseur Stanley M. Brooks gaat op een luchtige, soms zelfs komische manier om met de moord. Zo proberen de vrienden van de meisjes de moord geen moment tegen te houden. Ze vinden het allemaal wel grappig en lijken het enkel aan te moedigen.

De hoofdrollen worden vertolkt door Georgie Henley (‘The Chronicles of Narnia’) en Abigail Breslin (‘Little Miss Sunshine’). Vooral de chemie tussen de twee meisjes zorgt ervoor dat de film overeind blijft. Toch is ‘Perfect Sisters’ voor de rest weinig samenhangend, wat eigenlijk wel klopt bij de onverklaarbare gedachtegang van de meisjes. Het is moeilijk te geloven dat de meisjes zo snel kunnen omschakelen van het constante geloof in verbetering naar het idee dat moord de enige oplossing is. Ze proberen wel hulp te vinden bij anderen, maar niemand kan iets voor hen betekenen. Als ze aan vrienden over het moordplan beginnen, probeert niemand hen echt tegen te houden. Hoewel ze niet hadden verwacht dat de meisjes het echt zouden doen, lijkt het ook niet echt als een grote shock te komen. Daarbij stijgt de populariteit van de oudere zus alleen maar als ze gaat rondbazuinen dat ze haar moeder echt heeft vermoord.

‘Perfect Sisters’ is een moeilijk te plaatsen film. Het is bovenal een dramatische thriller, maar heeft tegelijkertijd ook iets weg van een doorsnee chickflick. Daarbij had regisseur Stanley M. Brooks veel meer kunnen halen uit het waar gebeurde verhaal, dat op zich zeer intrigerend is. Vooral door de keuze van de meest stereotype personages, blijft er weinig verrassing over. De spanning die je zou verwachten met een verhaal als deze blijft helaas grotendeels afwezig.

Redactie Cinemagazine

‘Perfect Sisters’ verschijnt donderdag 9 oktober 2014 op DVD en vanaf dinsdag 7 oktober 2014 op VOD.