The Angels’ Share (2012)

Regie: Ken Loach | 105 minuten | komedie, drama | Acteurs: Paul Brannigan, John Henshaw, Gary Maitland, Jasmin Riggins, William Ruane, Roger Allam, Siobhan Reilly, Chooye Bay, Paul Birchard, James Casey, Roderick Cowie, Paul Donnelly, Scott Dymond, Nick Farr, David Goodall, David Graham, Finlay Harris, John Joe Hay, Barrie Hunter, Kasumi Kitano, Scott Kyle, Lynsey Lawrie, Lorne MacFadyen, Alison Mcginnes, Lynsey-Anne Moffat, Daniel Portman, Jim Sweeney, Gordon Taylor, Fernando Velasquez

Regisseur Ken Loach staat vooral bekend om zijn sociaal-realistische films waarin hij maatschappelijke problematiek confronterend aan de orde stelt. Toch gaat hij ook het lichtere werk niet uit de weg, zoals in het speelse ‘Looking for Eric’ uit 2009. In ‘The Angel’s Share’ (2012) vindt hij een mengvorm waarin comedy de boventoon voert, maar een vleugje sociale problematiek niet ontbreekt. De filmtitel ‘het deel der engelen’ verwijst naar de 2% die jaarlijks in het vat vervliegt als de whisky ligt te rijpen.

De pas vader geworden Robbie (Paul Brannigan) ontloopt een zware gevangenisstraf voor een aanval met veel geweld op een toevallige passant. Van de rechter krijgt hij een allerlaatste kans om zijn leven te beteren. Omdat Robbie vastbesloten is zijn zoontje Luke tot een beter leven voor te bestemmen dan zijn eigen tragische en gewelddadige bestaan, gaat hij de taakstraf met een positieve insteek aan. Zijn schoonfamilie heeft hem echter al lang uitgekotst, tuigt hem af en wil dat hij zijn vriendin Leonie (Siobhan Reilly) en zijn kind verlaat en uit Glasgow vertrekt.

Dankzij zijn reclasseringsambtenaar Harry (John Henshaw) proeft Robbie voor het eerst whisky. Er gaat een wereld voor hem open. Hij blijkt een natuurlijk talent te hebben voor het whiskyproeven. Vervolgens gaat hij samen met ex-criminelen Rhino (William Ruane), Albert (Gary Maitland) en Mo (Jasmin Riggins), met wie hij bevriend raakt, op weg gaan naar een whiskydistilleerderij in de Schotse Highlands. Onderweg en ter plaatse worden amusante avonturen beleefd.

Een aantal clichés wordt in het verhaal van ‘The Angels’ Share’ niet uit de weg gegaan waaronder de vraag: wat draagt men onder de kilt? Sommige personages komen enigszins stereotiep over. Daar tegenover staat dat de dialogen scherp en geestig zijn, alhoewel soms ook licht voorspelbaar.

Met de accenten op humor valt in het tweede deel van de film het zo kenmerkende sociaalrealisme geheel weg. ‘The Angels’ Share’ slaat dan om naar de goedmoedige lichtvoetigheid van een komedie, waarbij er door de chemie tussen de acteurs genoeg te genieten overblijft. Geen ‘echte klassieke Ken Loach’ voor zijn hardcore fans, maar voor de liefhebbers van een feel good movie absoluut de moeite waard.  Whiskyliefhebbers komen met hun tocht langs de distilleerderijen volledig aan hun trekken: Whisky Galore!

Rob Veerman

Bioscooprelease: 6 september 2012