The Bride of Frank (1996)

Regie: Steve Ballot | 71 minuten | horror, komedie | Acteurs: Morgan Tara, Frank Meyer, Johnny Horizon, Victor Delvalle, Bruce Frankel, Jim Moresca, Rena Ballot, Arnell Dowret, Steve Ballot, Eric Kaplan, Eddie Regan, Sal Mogavero, Bernard Briley, Sergio Lopez, Charles Gambino, Tom Clairidge, Frank Mugavero, Chick Carter, Stewart Rubin, Zeferino Barbesa, Vivi Vixen, Billy Moran

Frank is een zwerver die uit medelijden af en toe als bijrijder mag werken bij een overslagbedrijf. Zijn baas, Vincelli (gespeeld door regisseur, scriptschrijver, editor en producer Steve Ballott aka ‘Escalpo Don Balde’), laat hem op het bedrijf slapen met een familie aan katten. Ook handig, want dan is Frank meteen een soort nachtportier voor het bedrijf. De oude Frank is geobsedeerd door tieten, hoe groter hoe beter. Ook zijn collega’s op het werk – met bijnamen als ‘De Mond’, ‘De Tong’ en ‘De Dwerg’-  vormen een zeer vreemd gezelschap. Met zijn allen luisteren ze Franks verjaardag op met vreemde cadeaus: een slagersmes, een opblaasschaap, een middeleeuws martelwerktuig en een opblaaspop. Frank wordt steeds geiler en hij heeft niet genoeg aan het gezelschap van zijn katten. Om zijn gemoed een beetje te sussen, slepen zijn collega’s hem mee naar een heuse ‘titty bar’. Maar de immer murmelende Frank wil een echte bruid. En dus helpt aardige voorman Vincelli hem bij het schrijven van een contactadvertentie. De kandidaten komen één voor één op bezoek bij Frank. Van verlegen tot diva en van een verklede man tot, uiteindelijk, een dame die het wel goed met hem voor heeft. Eindelijk heeft Frank, die wordt gekweld door nachtmerries over hoe hij werd gepest als jong schooljochie, zijn verdiende bruid!

Tsja, van een film uit de serie ‘sodemented cinema, the very best in bad bad taste’ kun je natuurlijk niet al teveel verwachten. ‘The Bride of Frank’ lijkt een uit de hand gelopen studentengrap. Regisseur Ballott trommelde een paar vrienden op en besloot een film te maken die horror, gratuite bloot (tieten!) en geweld bundelt. Voeg daar een hoge dosis seksistische grappen aan toe en het resultaat laat zich raden. Er is hoegenaamd geen sprake van acteren. De teksten worden bijna letterlijk per zin opgelepeld en hoofdrolspeler Frank Meyer (Frank) zie je zelfs af en toe gewoon lachen als hij weer een zogenaamd stoere tekst moet murmelen. Dat valt niet mee met een kunstgebit. Special effects? Ja, een paar mensen komen gruwelijk aan hun eind, maar dit is allemaal heel amateuristisch vorm gegeven. Vooral de vechtscène met busty Candy en de slow motion beelden van Franks katten zijn lachwekkend.

‘The Bride of Frank’ moet je vooral niet serieus nemen. Dat hebben de makers hopelijk ook niet gedaan. Deze film valt alleen te genieten als je in een zeer melige bui bent en dan nog wordt er veel van je uithoudings- en inlevingsvermogen gevraagd. “Too disturbing to watch…” NOT! “Too compelling to turn away…” NOT! Cult classic? Wel nee. De halve ster dankt de film aan het kleine beetje humor. Als Frank bij één van zijn dates een oog uit prikt zegt hij: “I’ll keep an eye out for you.” Underground video met een hoofdletter U. Zoveel wansmaak is slechts voor weinigen weggelegd…

Ruud Stift

‘The Bride of Frank’ verschijnt maandag 7 mei 2012 op DVD.