Laban maakt er een potje van – Lilla Spöket Laban: Bullar Och Bång (2009)

Regie: Per Åhlin, Alicja Jaworski, Karin Nilsson, Lasse Persson | 60 minuten | animatie, familie | Nederlandse stemmencast: Wiebe Pier Cnossen, Hetty Heijting, Sien Diels, Lucas Dietens, Tim Koper, Jurjen van Loon, Birgit Schuurman, Donna Vrijhof

In de categorie ‘gegarandeerde pret voor de doelgroep’ komt het Zweedse viertal Lasse Persson, Per Åhlin, Karin Nilsson en Alicja Jaworski in 2009 met het vierde filmavontuur op rij van het populaire spookje Laban. Voortreffelijk nagesynchroniseerd in het Nederlands is dit voor kinderen die geen genoeg van kunnen krijgen van de prettige verhaaltjes van het bangste maar ook liefste spookje ter wereld wederom een erg leuke filmbelevenis. In de inmiddels bekende opzet, zes verhaaltjes van minder dan tien minuten met elk zes verschillende thema’s, worden zij op hun wenken bediend: Laban maakt weer spannende (maar niet te spannende!) dingen mee, die voor peuters en kleuters erg herkenbaar zullen zijn.

‘Mama helpen’ is een van die activiteiten die kinderen aan zal spreken. In het eerste verhaaltje gaan Laban en Labolina aan de slag in de keuken, als mama’s net gebakken kasteeltaart per ongeluk op de grond valt. Mama is erg verdrietig, want de koning en de koningin en hun kindjes komen eten en nu hebben ze geen toetje! Laban en Labolina volgen ieder hun eigen recept en vooral Laban let heel goed op zodat hij de juiste ingrediënten uit het kookboek van oma spook gebruikt. Labolina geeft een geheel eigen draai aan haar taart. Het verwachtingspatroon van de kijkertjes wordt flink op de proef gesteld, want elk kind gelooft nu natuurlijk dat Labolina’s taart mislukt. Immers: met ketchup, lolly’s en koekjes als basis kun je toch nooit een lekkere taart maken? Maar als Labans taart uit de oven komt, gooit hij het verdrietig uit het raam, zo erg schaamt hij zich voor dit zwarte misbaksel… Of komt het toch nog goed?

Labolina bedenkt in het tweede verhaaltje dat het cadeautjesdag is. In eerste instantie vindt ze het inpakken van een leeg doosje al mooi, maar als Laban haar vraagt wat ‘het cadeau’ dan wel is, is ze verbaasd. Samen gaan ze op zoek naar een geschikte verrassing voor papa en mama spook. Maar ja, wat zouden zij nu een leuk cadeau vinden? Misschien weet de koningin wel raad. Laban kan echter niet altijd goed met zijn zusje opschieten. Bijvoorbeeld als ze in een verhaaltje veel lawaai maakt en hem stoort in zijn spel. Laban steekt er een stokje voor, maar dan komt hij er achter dat stilte ook niet alles is.

Uit logeren gaan is ook altijd erg spannend voor kleine kinderen. Laban gaat in ‘Laban maakt er een potje van’ voor het eerst logeren bij prins Bas. Overdag gaat het nog wel, want de koning blijkt de heerlijkste pizza te bakken en ook het stoeien vlak voor het slapen gaan is heerlijk om te doen. Maar zodra het licht uitgaat, vindt Laban het ineens een stuk minder leuk om niet bij papa en mama Spook te zijn. Hoe lost hij dit op?

De tekenfilmstijl is intussen bij de Labanfans bekend: eenvoudige animaties met humoristische details (het kroontje van de goudvis van Prins Bas!). tegen een achtergrond van prachtig gekleurde collages. De duur van de filmpjes is precies goed en kinderen zullen de spookfamilie in hun hart sluiten, als ze dat nog niet gedaan hebben. Je zult het zien: als er in 2030 door twintigers over fijne jeugdherinneringen gesproken wordt, scoort Laban beslist erg hoog.

Bioscooprelease: 26 augustus 2010