Le passé (2013)

Regie: Asghar Farhadi | 130 minuten | drama | Acteurs: Bérénice Bejo, Tahar Rahim, Ali Mosaffa, Pauline Burlet, Elyes Aguis, Jeanne Jestin, Sabrina Ouazani, Babak Karimi, Valeria Cavalli, Aleksandra Klebanska, Jean-Michel Simonet, Pierre Guerder, Anne-Marion de Cayeux, Eléonora Marino, Jonathan Devred, Sylviane Fraval

Hoge verwachtingen, je moet er maar tegen kunnen. Toch werd dat het lot van de Iraanse regisseur Asghar Farhadi, nadat hij in 2011 prijs na prijs wegsleepte met het verpletterende echtscheidingsdrama ‘A Separation’. De film won onder meer de Gouden Beer en de Oscar voor beste buitenlandse film. Kan opvolger ‘Le passé’ – met net zo’n ondubbelzinnige titel als zijn voorganger – die hoge verwachtingen waarmaken?

‘Le passé’ speelt zich grotendeels af in een voorstad van Parijs. Daar keert Iraniër Ahmad korte tijd terug bij echtgenote Marie, om hun echtscheiding te formaliseren. In Parijs treft hij een huishouden dat op instorten staat. Marie heeft een nieuwe vriend, Tahar, wiens vrouw in een coma ligt en wiens zoon lijdt onder een trauma. Met Marie’s eigen dochters (niet die van Ahmad, maar uit haar eerste huwelijk) gaat het ook niet echt lekker. Kan Ahmad deze uit elkaar vallende familie nog redden? En wil hij dat wel?

Hoewel de verwikkelingen een beetje soapy aandoen, is ‘Le passé’ een serieus psychologisch drama met een paar duidelijke boodschappen. Denk na en neem verantwoordelijkheid voor je daden, anders wordt het verleden een ondraaglijke last. Wees eerlijk, anders  zullen je leugens je blijven achtervolgen. Zorg dat je jouw kinderen niet besmet met je wangedrag en oneerlijkheid.

Geen vrolijke boodschappen, maar wel met overtuiging gebracht. Net als in ‘A Separation’ slepen Farhadi en zijn cast de kijker van begin af aan mee. ‘Le passé’ is een toonbeeld van psychologisch inzicht, zodat alle verwikkelingen altijd geloofwaardig en herkenbaar zijn. De acteurs doen het stuk voor stuk geweldig, met de grootste pluim voor de jonge Belgische actrice Pauline Burlet. Ondanks de rechtlijnigheid kent het verhaal de nodige verrassingen en net als in ‘A Separation’ is het kinderleed hartverscheurend.

Dat ‘Le passé’ net iets achterblijft op die gelauwerde voorganger, komt door zijn dramatische onbalans. Het laatste uur gaan we van confrontatie naar confrontatie, zodat het toch al intense drama compleet vacuüm wordt getrokken. Door alle huilbuien, discussies en ontboezemingen raakt de kijker emotioneel verdoofd, zodat de slotscène net niet de impact heeft die hij zou moeten hebben. Beetje jammer, maar neemt niet weg dat dit een absolute aanrader is voor liefhebbers van intens, meeslepend drama.

Bioscooprelease: 8 augustus 2013
VOD-release: 2 december 2013
DVD-release: 2 december 2013