Life as a House (2001)

Regie: Irwin Winkler | 125 minuten | drama, komedie | Acteurs: Kevin Kline, Kristin Scott Thomas, Hayden Christensen, Jena Malone, Mary Steenburgen, Mike Weinberg, Scotty Leavenworth, Ian Somerhalder, Jamey Sheridan, Scott Bakula, Sandra Nelson, Sam Robards, John Pankow, Kim Delgado, Barry Primus

Als architect George Monroe weet dat hij nog maar vier maanden heeft te leven, wil hij voor zijn dood nog zoveel mogelijk van zijn fouten herstellen, zoals de ernstig verstoorde relatie met zijn zoon Sam ten goede keren. Zonder iemand iets over zijn ziekte te vertellen, eist hij dat Sam bij hem de zomervakantie doorbrengt en hem tegen betaling helpt bij het slopen van zijn oude en het bouwen van zijn nieuwe huis. Zijn ex-vrouw Robin heeft hier een hard hoofd in, maar is ondertussen zo wanhopig door het agressieve gedrag van Sam en het feit dat ze totaal geen grip op hem kan krijgen, dat ze graag instemt met het voorstel.

Sam is des duivels en gaat met de grootst mogelijke tegenzin bij George aan de slag. Maar er zijn ook voordelen aan dit gedwongen verblijf bij zijn vader, zoals dat Colleen Beck (Mary Steenburgen), de overbuurvrouw van George, de moeder van zijn aantrekkelijke schoolgenootje Alyssa (Jena Malone) blijkt te zijn. Het bouwen brengt niet alleen Sam en George en Sam en Alyssa nader tot elkaar, maar ook Robin wordt spontaan weer verliefd op George. Hij is namelijk zo veranderd door het slopen van het huis dat zijn vader voor hem had gebouwd en dat hij altijd heeft gehaat en het opbouwen van een mooi nieuw huis dat na zijn dood van Sam zal zijn. Het bouwen van het huis heeft ook op anderen een magische aantrekkingskracht en George lijkt zijn leven vredig af te kunnen sluiten.

Niets is zo erg als de obligate vraag ‘waar wil jij zijn over vijf jaar’. Het zet veel meer zoden aan de dijk om mensen te confronteren met een onontkoombaar doodvonnis op korte termijn, maar in een Hollywood film ligt vals sentiment daarbij natuurlijk levensgroot op de loer. Keuzes die te lang zijn uitgesteld, mensen die je hebt verwaarloosd of niet goed hebt behandeld en je allerliefste wensen die nu misschien nooit meer werkelijkheid zullen worden, alles passeert de revue. Maar zie, Irwin Winkler heeft weliswaar een sentimenteel drama gemaakt, maar is niet vergeten om er veel humor en romantiek in te stoppen waardoor de film ontroert zonder drakerig te worden.

Dat de film ontroert en meesleept, is mede te danken aan de acteerprestaties. Kevin Kline speelt zeer indrukwekkend de klootzak die tot inkeer komt en kwetsbaar en dapper zijn fouten probeert te herstellen voordat het niet meer kan. De herboren verliefdheid tussen hem en Kristin Scott Thomas is erg mooi en ook de andere rollen mogen er wezen. Laat je dus vooral niet afschrikken door wat op papier een draak van een film lijkt te zijn, maar lach en huil om deze bitterzoete film die schaamteloos sentimenteel is zonder uit de bocht te vliegen.

Diana Tjin-A Cheong

Bioscooprelease: 31 januari 2002