Salon Kitty (1976)

Regie: Tinto Brass | 133 minuten | drama | Acteurs: Helmut Berger, Ingrid Thulin, Teresa Ann Savoy, John Steiner, Sara Sperati, Maria Michi, Rosemarie Lindt, Paola Senatore, John Ireland, Tina Aumont, Alexandra Bogojevic, Dan van Husen, Ullrich Haupt, Stefano Satta Flores, Bekim Fehmiu, Giancarlo Badessi, Luciano Rossi, Gianfranco Bullo, Gigi Ballista, Margherita Horowitz

Laat het maar aan Tinto Brass over om een smaakvolle film over nazi’s, hoeren en seks te maken. De Italiaanse cineast was ook al zo goed op dreef toen hij ‘Caligula’ – ook een ‘historisch accurate’ film – inblikte. Voor de goede orde: de voorgaande zinnen waren sarcastisch bedoeld. Hoogwaardige cinema wordt hier niet besproken namelijk. Hoewel de regisseur graag bekendstaat als maker van ‘erotische en zinnenprikkelende kunst’ kun je ‘Salon Kitty’ moeilijk kunst noemen, laat staan zinnenprikkelend of erotisch. Dat heeft echter niet alleen met de aanwezigheid van Nazi-uniformen te maken. Ook de aanzienlijke hoeveelheid lichaamsbeharing van de cast en de gedateerde kapsels zijn weinig opwindend. Waarom deze film op blu-ray is uitgebracht blijft dan ook een raadsel.

In ‘Salon Kitty’ draait het om hoerenmadam Kitty. Ze runt een succesvol bordeel, waar Duitse militairen kunnen ontspannen. Buitenlandse meisjes spelen de hoer, maar dat verandert als de Gestapo besluit om alle niet-arische dames te ontslaan. Ze moeten plaatsmaken voor twintig jonge politiek overtuigde Duitse vrouwen. SS kapitein Helmut Wallenberg laat in het geheim opname apparatuur installeren in de kamers. Terwijl de hoge Nazi officieren perverse seksspelletjes spelen met de hoeren, worden ze afgeluisterd door de Gestapo. De meisjes moeten alles rapporteren wat de mannen in bed vertellen en zij die zich negatief uitlaten over Hitler, worden opgepakt.

Tja. Dit debuut van Brass is een sexploitationfilm uit 1976 die het vooral van het ‘waargebeurd’ predikaat moet hebben. Blijkbaar zijn de ranzige seksscènes dan wel verantwoord, want echt gebeurd! Het idee dat je Nazi’s met seks moet combineren is al erg genoeg, maar Brass gaat nog een stapje verder. Om de film nog accurater (?) te maken, laat hij de dames ook nog eens bespringen door gebochelden, dwergen, geamputeerden en syfilislijders. Het shockeffect is hoog. Daarnaast tiert het schaamhaar welig. Verwacht geen gladgeschoren dames en heren, maar behaarde mensen die nogal amateuristisch sexy proberen te zijn. De ongemakkelijke bewegingen en geforceerde manieren om seksuele handelingen te suggereren ogen onbeholpen. Opwindend? Nee. Zinnenprikkelend? Allerminst.

Het acteerwerk is slecht. Erg slecht. Geen enkel personage is sympathiek en het verhaal wordt op een hysterische manier – lees: schreeuwende officieren en hoeren ‘vertellen’ wat er gebeurt – uit de doeken gedaan. ‘Caligula’ was ook curieus, maar kon bogen op een paar goede acteurs. ‘Salon Kitty’ is een gedateerde, ranzige film die het van het shockeffect moet hebben.

‘Salon Kitty’ verschijnt donderdag 7 februari 2013 op DVD en dinsdag 5 maart 2013 op blu-ray.