A Lot Like Love (2005)

Regie: Nigel Cole | 107 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Amanda Peet, Ashton Kutcher, Taryn Manning, Aimee Garcia, Tyrone Giordano, Melissa van der Schyff, James Read, Molly Cheek, Gabriel Mann, Kathryn Hahn, Ali Larter

Genres verwelken, trends vergaan, maar de romantische komedie zal wel altijd blijven bestaan. Van de liefde zullen we vast nooit genoeg krijgen, zeker niet als het ook nog eens lichtvoetig wordt gebracht. De Amerikaanse film ‘A Lot Like Love’ is precies zo’n romantische komedie en wel een die de jaren 80-hit ‘When Harry Met Sally’ als voornaamste inspiratiebron heeft. Ook nu zien we twee jonge mensen die voor elkaar geschapen lijken en ook nu is het hun vriendschap die de liefde in de weg staat. Maar is het ook een leuke film geworden?

In ‘A Lot Like Love’ volgen we zeven jaar lang Oliver en Emily. Hoewel deze jonge twintigers hard hun best doen wil het met hun carrières niet zo vlotten. Oliver probeert een groothandel in luiers van de grond te krijgen, Emily start een carrière als actrice om later toch maar over te stappen op de kunstfotografie. Beide jongeren zijn vriendelijk en aantrekkelijk, maar ook een beetje leeghoofdig. Diepgaande gesprekken zitten er bij deze twee niet in, liever klieren ze met voedsel, stoppen rietjes in hun neus, kwebbelen over de liefde en fotograferen elkaar naakt in de woestijn.

Dat zou een vervelende film kunnen opleveren, maar dat is ‘A Lot Like Love’ beslist niet geworden. De hoofdpersonages zijn dan wel geen lichten, aandoenlijk en sympathiek zijn ze zeker. Amanda Peet laat daarnaast overtuigend zien hoe Emily van een opstandig punky type in een moderne jonge vrouw verandert. Helaas oogt Ashton Kutcher de hele film als een puppy die te weinig aandacht krijgt, maar ondanks die handicap kun je ook met zijn personage prima meeleven. Het is sowieso verfrissend om in een Hollywoodproductie mooie mensen als Peet en Kutcher nu eens in de rol van maatschappelijke ploeteraars te zien.

Toch is ‘A Lot Like Love’ niet helemaal gelukt. De grappen zijn vaak te flauw en het drama te voorspelbaar. Daarnaast speelde regisseur Nigel Cole iets te veel leentjebuur bij aanverwante films en is het aantal personages wat aan de ruime kant. Dat neemt niet weg dat ‘A Lot Like Love’ best te genieten is, zij het dat de film vooral geschikt is voor jonge twintigers, en met name die twintigers voor wie het allemaal niet te diepzinnig hoeft. Twintigers zoals de hoofdpersonen van deze sympathieke film.

Bioscooprelease: 2 juni 2005