A Quiet Place (2018)

Recensie A Quiet Place CinemagazineRegie: John Krasinski | 90 minuten | drama, horror | Acteurs: Emily Blunt, John Krasinski, Millicent Simmonds, Noah Jupe, Cade Woodward, Leon Russom, Doris McCarthy

In ‘A Quiet Place’ staat een gezin centraal dat probeert te overleven in een apocalyptische wereld waarin het gros van de mensheid is uitgeroeid door (buitenaardse) wezens met een enorm vermogen om te horen. Het slaken van een gil of het spelen met speelgoed is voldoende om de wezens te attenderen op je aanwezigheid. Een klein deel van de mensheid heeft de invasie weten te overleven en leeft sindsdien in vrijwel complete stilte door te communiceren in gebarentaal en het vermijden van elke vorm van geluid. Toch draagt het gezin een recent trauma met zich mee en worden de zaken verder gecompliceerd door de zwangerschap van moeder Evelyn (de altijd sterke Emily Blunt, onder meer bekend van Sicario) en een moeizame vader-dochterrelatie.

De noodzakelijke stilte vormt het meest intrigerende uitgangspunt van ‘A Quiet Place’, geregisseerd door John Krasinski (vooral bekend van zijn rol in de Amerikaanse versie van The Office), die tevens het scenario en de hoofdrol voor zijn rekening neemt. De openingsscène alleen al is zo zenuwslopend en beklemmend dat je nauwelijks tijd en ruimte krijgt om op adem te komen. Daarnaast herbergt de film mogelijk de meest intense en spannendste bevallingsscène in de recente filmgeschiedenis. Dit alles maakt dat ‘A Quiet Place’ je hart regelmatig flink sneller doet kloppen.

‘A Quiet Place’ is dus vooral een adembenemende film geworden, waarbij je eigenlijk zou wensen dat bioscopen een popcornverbod in zouden stellen. Omdat de film bij vlagen zo ijzingwekkend spannend is door de bijna continue stilte, is elk ander geluid eigenlijk storend en hinderlijk voor de kijkervaring. Het toont tegelijkertijd aan dat Krasinki glansrijk is geslaagd in zijn missie om het uitgangspunt van de film goed te laten werken. Wat ook goed werkt is de keuze om het verhaal klein en intiem te houden: we volgen slechts een gezin op de vlucht; nergens leert de kijker iets over de afkomst van de wezens, de invasie zelf of andere overlevers.

Minpunt aan de film is dat de spanning soms verstoord wordt door de ietwat bombastische aanwezigheid van de monsters. Voor deze film had het wellicht beter gewerkt als Krasinski het ‘Jaws-principe’ had gehanteerd: alleen al de dreigende aanwezigheid van een monster zonder het expliciet te tonen was in dit geval waarschijnlijk voldoende geweest. Juist op de momenten dat de wezens toeslaan in de film, neigt de film in de richting van een wat simpele B-thriller en boet de film in aan de nagelbijtende spanning van het eerste uur. Het einde is daarnaast wat al te kolderiek en doet bijna afbreuk aan de rest van de film.

Ondanks deze minpunten is ‘A Quiet Place’ een waanzinnig spannende film geworden die je bijna de gehele anderhalf uur op het puntje van je stoel laat zitten. Het acteerwerk is uitstekend, de film is fijn intiem en het uitgangspunt origineel genoeg om als verfrissend te gelden in het horror-genre. En voor diegenen die geluid durven te produceren in de bioscoopzaal hoop je stiekem dat de monsters meeluisteren.

Alex Mazereeuw

Bioscooprelease: 12 april 2018
DVD-, blu-ray en 4K UHD-release: 19 september 2018