Bachelorette (2012)

Regie: Leslye Headland | 94 minuten | komedie | Acteurs: Kirsten Dunst, Rebel Wilson, Lizzy Caplan, Isla Fisher, Paul Corning, Andrew Rannells, Anna Rose Hopkins, Sue Jean Kim, Horatio Sanz, Hayes MacArthur, Kyle Bornheimer, James Marsden, Ann Dowd, Adam Scott, Ella Rae Peck, Megan Neuringer, Leslie Meisel, Jenn Schatz

Drie gestoorde, labiele bruidsmeisjes en een hele hoop drank en drugs lijken niet echt de ideale ingrediënten voor een mooie bruiloft, maar bruid Becky (Rebel Wilson) lijkt in ‘Bachelorette’ toch een poging te wagen. Regisseuse Leslye Headland probeert in haar filmdebuut, dat gebaseerd is op haar eigen toneelstuk, de eigentijdse jonge vrouw en al haar perikelen te portretteren. In haar ogen is deze vrouw nogal wispelturig en bipolair, eigenschappen die op zeer komische manier worden vertolkt door de drie archetypische hoofdpersonen.

Hoe Gena (Lizzy Caplan) überhaupt nog in leven is is een raadsel, want deze cynische, onverschillige lolbroek doet alles wat god verboden heeft en nog veel meer. Katie (Isla Fisher) weet al helemaal niet waar ze mee bezig is, want behalve dat ze net zo hard feest als Gena is ze ook nog eens de slimste niet. Regan (Kirsten Dunst) daarentegen is een ambitieuze carrièrevrouw die met minder dan perfect geen genoegen neemt. Deze drie jeugdvriendinnen worden gevraagd als bruidsmeisjes voor de bruiloft van hun oude schoolgenoot Becky, iets dat alleen maar fout kan gaan. Om te beginnen ziet Regan groen van jaloezie en kan ze dit maar moeilijk verbergen. De andere twee kunnen niet van de cocaïne afblijven, ook niet wanneer Becky om een rustig vrijgezellenfeestje vraagt. Deze ‘rustige’ avond resulteert erin dat de meiden de trouwjurk scheuren, waarna de poging om deze te repareren hen dieper en dieper in de problemen brengt. Terwijl de klok tikt raken de bruidsmeisjes samen met de jurk verstrikt in een web van leugens, bedrog en lichaamssappen en het is maar de vraag of ze hier nog uit zullen komen…

Hoewel ‘Bachelorette’ op het eerste gezicht een standaard ordinaire sekskomedie lijkt, heeft deze film toch iets dat andere niet hebben. De zoetsappige clichés die we kennen van menig romantische vrouwenfilm worden netjes tot een minimum beperkt, en wanneer deze toch boven water dreigen te komen worden ze snel gebagatelliseerd met een dosis sarcasme. De archetypes zijn natuurlijk overdreven, maar dat is juist wat het zo hilarisch maakt en ook zo herkenbaar, want die vrouwelijke tegenstrijdigheid is velen van ons maar al te bekend. Boze Gena blijkt stiekem een romanticus te zijn, nitwit Katie heeft toch meer diepte dan ze doet lijken en ijskoningin Regan heeft maar een klein hartje. Knap is dat Headland elk personage sympathiek maakt, ondanks (of misschien juist dankzij?) de hoge mate van gestoordheid. Daarnaast wordt ‘Bachelorette’ wonder boven wonder nooit flauw, is de film leuk voor zowel jongeren als volwassenen en is elke minuut een genot voor de lachspieren.

Alexandra Hoff

Bioscooprelease: 4 oktober 2012
DVD-release: 14 februari 2013