Dummie de Mummie en de Sfinx van Shakaba (2015)

Regie: Pim van Hoeve | 80 minuten | avontuur, komedie, familie | Acteurs: Julian Ras, Yahya Gaier, Roeland Fernhout, Marcel Hensema, Jennifer Hoffman, Hans Dagelet, Katja Schuurman, Mike Weerts, Pim van Hoeve, Bert Hana, Ian Bok, Sophie Cohen, Lukas Dijkema, Anouk Maas, Naomi Tarenskeen, Noah de Nooij, Nikita Velthoven, Amy van den Oudenalder, Tiuri Jansen, Steven Vorstermans, Twan Lo, Jorden Stommel, Thomas van Wattingen, Joomay van der Vlerk, Jaika Belfor, Mikey Wilbrink, Iris van Son, Romy Tjon-En-Fa, Nowel El Yacoubi, Jesse de Lange

Nadat de eerste Dummie de Mummie-film (2014), geheel volgens de verwachting, een groot succes werd in de bioscoop (ruim 350.000 bezoekers), was het niet zo ingewikkeld om te voorspellen dat er een vervolg zou komen. Dankzij de grenzeloze fantasie van Dummie-moeder Tosca Menten zijn er immers talloze avonturen die verfilmd kunnen worden. De keuze viel op het derde boek “Dummie de Mummie en de sfinx van Shakaba” (uit 2011). Voor de film keerde bijna de gehele cast terug, alleen Ton Kas als meester Krabbel moest vervangen worden door Marcel Hensema.

Die vertrouwdheid met de rollen doet deze tweede ‘Dummie de Mummie’ film beslist goed. Julian Ras lijkt gegroeid in zijn vertolking van Goos Guts, al houdt het nog altijd niet over. Zijn tegenspeler Yahya Gaier (Dummie) krijgt in deze film fysiek meer te doen. Hij buit zijn komische timing uit met slapstickmomenten – bijvoorbeeld op het piratenschip en in een warenhuis – en is veel vaker aan het woord. Hij is ook iets minder eng dan in de eerste film, wat voor hazenhartjes prettig is. Toch is ‘Dummie de mummie en de sfinx van Shakaba’ best spannend, met name bij de scènes in het piratencafé en die in het huis van de geheimzinnige Simone van Rijn (Katja Schuurman).

Het verhaal van ‘Dummie de Mummie en de sfinx van Shakaba’ bestaat uit twee lijnen: Dummie heeft besloten dat hij, nu hij zich realiseert dat hij niet groot wordt, dan maar beroemd wil worden. Met hulp van Goos’ vader Klaas (Roeland Fernhout) gaat hij zijn tekentalenten verder ontwikkelen. Er is namelijk een schilderwedstrijd georganiseerd, en de winnaar wordt geheid beroemd. Dummie wil het liefst het schoolhoofd, juffrouw Friek (Jennifer Hoffman), naschilderen, want zij is – in Dummie’s woorden – “lelijke watje”. Ondertussen ontdekt Goos samen met meester Krabbel dat er een beeldje bestaat, dat wonderolie bevat waarmee Dummie tot leven gewekt kan worden. Goos bijt zich helemaal vast in de zoektocht naar dit beeldje, terwijl zijn vriendje druk is met zijn weg naar beroemdheid.

Voor kinderen is ‘Dummie de Mummie en de sfinx van Shakaba’ best een aardige film, volwassenen zullen zich waarschijnlijk eerder storen aan het nietszeggende verhaal, waarin potentiële conflictsituaties nauwelijks uitgewerkt worden of in ieder geval heel snel opgelost. Voor hen is het camerawerk dan weer een prettige bijkomstigheid, want deze tweede Dummie de Mummie film ziet er bij vlagen beeldschoon uit. De prachtige composities en het goed doordachte kleurgebruik overstijgen de verwachtingen die je bij een familiefilm hebt, ruimschoots. De leuke sets maken het helemaal af. ‘Dummie de Mummie en de sfinx van Shakaba’ is nog altijd geen uitblinker, maar om deze met kinderen in de basisschoolleeftijd mee te kijken is geen straf.

Bioscooprelease: 9 december 2015
DVD- en blu-ray-release: 15 april 2016