Ernst, Bobbie en het geheim van de Monta Rossa (2010)

Regie: Pieter Walther Boer | 73 minuten | familie | Acteurs: Gert-Jan van den Ende, Erik van Trommel, Celia van den Boogert, Ton Kas, Chava voor in t Holt, Jochem van Gelder, Kees Coolen, Frans de Wit, Ad van Kempen

Het bij peuters en kleuters mateloos populaire duo Ernst en Bobbie is al weer aan hun tweede bioscoopfilm toe. Tussen het optreden in zalen in het hele land door en het produceren van het tv-programma XMIX heeft het tweetal tijd vrij gemaakt voor de opnamen van ‘Ernst, Bobbie en het geheim van de Monta Rossa’. De twee vrienden gingen hiervoor zelfs naar België en Oostenrijk, want een deel van de film speelt zich af in de Ardennen en de Alpen. De eerste film, ‘Ernst, Bobbie en de geslepen Onix’, trok meer dan 230.000 bezoekers. Het script van die film werd geschreven door Tijs van Marle (‘Spion van Oranje’) naar een idee van Erik van Trommel (Ernst). Pieter Walther Boer regisseerde deze filmhit en voor het vervolg kwam hetzelfde team bij elkaar voor een hernieuwde samenwerking. Bijrollen zijn uiteraard – net als in de tv-serie met verschillende thema’s (onder andere de boswachter, de hoofdcommissaris, de campingmevrouw, de kasteelheer), wel anders ingevuld, met een leuke rol voor Chava voor in ’t Holt als Indy en Ton Kas als haar oom Fedor en een cameo voor Jochem van Gelder als suppoost van een museum.

Ernst en Bobbie willen zich graag inschrijven op een circusschool van mevrouw Eva (Celia van den Boogert). De directrice heeft aangegeven dat de twee vrienden wel een paar dagen mogen komen kijken. Net wanneer Ernst en Bobbie thuis hun koffers aan het pakken zijn, krijgen ze via de Boing in Bobbies rugzak bericht dat ze moeten komen helpen blussen. Door een ongelukje met een vuurspuwer staat de circusschool in brand! Jammer genoeg is er niet veel meer te redden en Eva zit in zak en as. Hoe moet het nu verder? Gelukkig heeft ze nog wel het portret van haar dierbare grootvader Simon, die de circusschool heeft opgericht, kunnen redden. Maar ja, met Bobbie in de buurt gaat er wel eens wat mis, dus zelfs die moeite had ze zich kunnen besparen. Toch is er een geluk bij een ongeluk, want Bobbie ontdekt een oude filmspoel, die achter de lijst verstopt was. Met zijn drieën gaan ze deze film in de plaatselijke bioscoop bekijken. Het blijkt dat de grootvader van Eva een back up plan heeft bedacht: hij heeft een schat verstopt voor als het eens mis zou gaan met de circusschool. Om zeker te weten dat alleen Eva deze schat kan vinden heeft hij er een speurtocht van gemaakt, waarbij Eva haar kennis van de familie moet gebruiken, anders is de schat niet te vinden. Helaas is Eva echter gewond geraakt bij de brand en kan ze zelf niet op zoek gaan. Maar Ernst en Bobbie hoeven niet lang te aarzelen: zij gaan op zoek naar de schat om de toekomst van de circusschool veilig te stellen!

Een kinderfilm is geen kinderfilm zonder boef of meervoud daarvan, en ook in ‘Ernst, Bobbie en het geheim van de Monta Rossa’ maakt een schurk zijn opwachting. De gemene crimineel Fedor heeft wel oren naar de schat, van welk bestaan hij op de hoogte is gesteld door zijn handlanger Leon (Frans de Wit) die het filmpje van Eva’s grootvader stiekem heeft meegekeken. Met in zijn kielzog de soms tegensputterende jonge vrouw Indy, wie hij de fijne kneepjes van het vak bijbrengt, zitten ze Ernst en Bobbie steeds op de hielen. Dat betekent veel spannende achtervolgingen, waarbij Ernst en Bobbie van de meest uiteenlopende vervoermiddelen gebruik maken: van een oude stoomtrein tot snowboards! Uiteraard zijn er ook nieuwe, makkelijk mee te zingen liedjes, onder andere over Kunst en de titelsong “Alles komt goed”.

De kracht van elke ‘Ernst & Bobbie’ productie – of het nu gaat om de tv-serie, de theatershows of de bioscoopfilms – is dat de twee kindervrienden precies doen waar ze goed in zijn: grappen maken en avonturen beleven. Wegens een niet al te ruim budget is er geen geld voor indrukwekkende special effects, en deze worden dan ook – op een enkele uitzondering na – achterwege gelaten. Dat het geluid vaak wat te wensen overlaat en de hele verhaallijn eigenlijk als een tang op een varken slaat (wat is er mis met een verzekering of spaarrekening?) zal de kleuters geen fluit uitmaken. Wat de makers leveren is ongecompliceerd plezier en spanning: precies waar de fans van Ernst en Bobbie op zitten te wachten. Met ‘Ernst, Bobbie en het geheim van de Monta Rossa’ worden ze op hun wenken bediend.

Bioscooprelease: 6 oktober 2010