Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald (2018)

Recensie Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald CinemagazineRegie: David Yates | 134 minuten | avontuur, fantasie, familie | Acteurs: Eddie Redmayne, Johnny Depp, Jude Law, Zoë Kravitz, Ezra Miller, Dan Fogler, Katherine Waterstone, Alison Sudol, Claudia Kim, William Nadylam, Callum Turner, Brontis Jodorowsky, Victoria Yeates, Jamie Campbell Bower, Toby Regbo, Thea Lamb, Joshua Shea

‘Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald’ speelt zich zo’n zes maanden na de gebeurtenissen in ‘Fantastic Beasts and Where to Find Them’ af. Gellert Grindelwald, Dumbledore’s voormalige beste kameraad, is gevangengenomen door MACUSA, maar moet zich nu in Europa melden om boete te doen voor zijn gruweldaden. Tijdens het gevangentransport weet hij echter te ontsnappen. Geen echte verrassing, gezien het feit dat zijn tovenaarskwaliteiten zich kunnen meten met die van die nu al de grootste tovenaar die geleefd heeft wordt genoemd, Dumbledore…

Ondertussen zien we ook hoe het Newt Scamander is vergaan na zijn avonturen in de Verenigde Staten. Hij doet zijn uiterste best om onder het hem opgelegde internationale reisverbod uit te komen, maar met de oplossing die het Ministerie van Magie hem geeft, kan hij niet zoveel. Niet veel later krijgt Newt onverwacht bezoek uit Amerika: Queenie Goldstein en Jacob Kowalski komen langs om heuglijk nieuws te delen, maar lang duurt de vreugde van het samenzijn niet. Albus Dumbledore heeft een taak voor zijn oud-leerling, die Newt maar niet naast zich neer kan leggen. Of is er een andere, meer romantische, reden voor Newt om naar Parijs af te reizen?

De gebeurtenissen in ‘Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald’ volgen elkaar in een rap tempo op, maar zoals vaker bij een sequel in dit soort films is de verhaallijn beter te volgen dan in het eerste deel. Veel personages hoeven niet meer geïntroduceerd te worden, hoewel de nadruk minder ligt bij de vier hoofdkarakters uit het eerste deel – Newt, Tina, Queenie en Jacob -, dan fans wellicht gehoopt hadden. Daarentegen pakt het grotere aandeel in het verhaal voor Leta Lestrange, Credence Barebone, Albus Dumbledore en Gellert Grindelwald goed uit. Jude Law is een fantastische aanwinst voor de reeks – het enige nadeel is dat we ‘m te weinig zien in de film. Met subtiele hints naar zijn collega’s die de oudere versie van Dumbledore speelden, steelt hij elke scène waarin hij zit. Wie zijn vraagtekens zet bij Johnny Depp en zijn overbekende acteermaniertjes, zal in ‘Fantastic Beasts 2′ positief verrast worden door zijn ingetogen spel.

Grindelwald is een duister personage, en dat resulteert automatisch ook in een veel grimmigere sfeer. Toch is het moeilijk om hem te verafschuwen, iets wat bij Voldemort in de ‘Harry Potter’-serie vrijwel vanzelf ging. Grindelwald heeft net als Voldemort leiderskwaliteiten, die hij in dit tweede deel begint uit te buiten, door een trouwe schare volgers om zich te vergaren. De boodschap die hij uitdraagt, is beter te begrijpen dan Voldemorts egocentrische doel om onsterfelijk te worden en daarnaast veroorzaakt de voorspelling die hij doet over de toekomst van de wereld kippenvel.

Ook van de scènes op Hogwarts – hoe kort ook – zal de Harry Potter-fan moeten slikken. We werpen even een blik op de jeugd van Newt en Leta, maar het is genoeg om de complexe geschiedenis van deze twee personages te begrijpen. De referenties naar de Harry Potter-boeken zijn niet op één hand te tellen, dus veel van deze film voelt aan als een kniebuiging naar de fans. Daar is overigens niets mis mee.

Verder is ‘The Crimes of Grindelwald’ een visueel pareltje. De fabeldieren zien er geweldig uit, de gevechten zijn adembenemend in beeld gebracht. Ook een dikke pluim voor mensen van de vormgeving, Parijs in de jaren twintig ziet er zeer fraai én overtuigend uit en in het M.C. Escher-achtige dierenverblijf van Newt zouden we graag willen ronddwalen. Er is zoveel te zien in elk fragment, dat herhaaldelijk kijken beslist geen straf is.

‘Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald’ is niet te missen voor de Wizarding World-fans. Met een cliffhanger van jewelste, die de tongen op blogs en fora ongetwijfeld behoorlijk los zal maken, is het verlangen naar deel 3 groter dan de inhoud van Newts iconische koffertje.

Bioscooprelease: 14 november 2018
DVD-, blu-ray- en 4K UHD-release: 25 maart 2019