Girls, Girls, Girls – Tytöt tytöt tytöt (2022)

Recensie Girls, Girls, Girls CinemagazineRegie: Alli Haapasalo | 100 minuten | romantiek | Acteurs: Aamu Milonoff, Eleonoora Kauhanen, Linnea Leino, Sonya Lindfors, Cécile Orblin, Oona Airola, Mikko Kauppila, Amos Brotherus, Bruno Baer, Nicky Laaguid, Oksana Lommi, Yasmin Najjar, Elias Westerberg, Pietu Wikström, Fathi Ahmed, Pablo Ounaskari, Rebekka Kuukka, Tuuli Heinonen, Yassin Ei Sayed, Lauri Nousiainen, Henrikki Haavisto, Jantsu Puumalainen, Priya Koskela, Maron Lahdenperä, Robin Touray

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Een film over drie jeugdige vriendinnen kun je allerlei titels geven, maar met ‘Girls, Girls, Girls’ heb je de kern van de zaak wel te pakken. En het genre? Met romantische coming-of-age komedie kom je al een heel eind.

De Finse Oscarinzending ‘Girls, Girls, Girls’ gaat over drie bijna-volwassen vriendinnen die als dag en nacht van elkaar verschillen. De schattige Rönkkö is op zoek naar passie en goede seks, maar vindt vooral onhandige knurften op haar pad. Terwijl ze best leuke jongens ontmoet in de kraam waar ze met haar beste vriendin Mimmi smoothies serveert. Mimmi is een cynische tomboy die haar diepe verlangen naar een leuke vriendin koppelt aan een fiks hechtingsprobleem en die een ruzie beslecht met een hockeystick. Dan is er nog Emma, een ranke kunstschaatsster die net iets te vaak op haar gat belandt en op wie Mimmi straalverliefd wordt.

‘Girls, Girls, Girls’ is zo’n zeldzame film die even vaak origineel is als voorspelbaar, zodat we ons soms kunnen koesteren in het bekende en dan weer verrast worden door een leuke vondst of een originele dialoog. Voorspelbaar is het traject dat de meiden afleggen. Van jeugdige verliefdheid naar jeugdige pijn naar volwassen wanhoop. Ook de onderlinge lol, de instabiele loyaliteiten en de knallende energie zijn bekende ingrediënten uit dit genre. En dat geldt ook voor de gevolgen van een moeizame opvoeding, waar vooral Mimmi onder lijdt.

Origineler zijn de scènes met Emma, zoals wanneer zij badend in een rood licht een kür opvoert op het droge of wanneer ze weer eens spectaculair op haar achterste beland. Wat we hier ook een keer goed zien is hoe meiden van deze leeftijd elkaars opvoeder zijn. Wat de een aan ervaring ontbeert heeft de ander plenty in voorraad, en die ervaring wordt zusterlijk gedeeld. Hoewel corona in deze film niet voorkomt, begrijp je beter hoe vernietigend de coronaperiode is geweest voor deze jonge generatie, ook door het wegvallen van die wederzijdse opvoeding.

Of dit allemaal de moeite waard is? Absoluut. ‘Girls, Girls, Girls’ is een heerlijk komische, ontroerende en visueel aantrekkelijke film. Met opvallend sterk acteerwerk van de drie jonge actrices, zowel in het komische als het dramatische. En met de onuitgesproken zekerheid dat het met deze heldinnen wel goed gaat komen. Met een beetje tijd, geduld, en een hockeystick als het echt niet anders kan.

Bioscooprelease: 10 november 2022