Just Getting Started (2017)

Recensie Just Getting Started CinemagazineRegie: Ron Shelton | 91 minuten | komedie, misdaad | Acteurs: Morgan Freeman, Tommy Lee Jones, Rene Russo, Joe Pantoliano, Glenne Headly, Sheryl Lee Ralph, Elizabeth Ashley, George Wallace, Graham Beckel, Mel Raido, Jane Seymour, Johnny Mathis, Nick Peine, Kristen DeVore Rakes, Eli Goodman

‘Just Getting Started’ dateert uit 2017, maar wordt in 2020 pas op dvd op uitgebracht. Dat gegeven is al een veeg teken. Tel daarbij op dat de cast uit grote namen als Morgan Freeman, Tommy Lee Jones en Rene Russo bestaat en de alarmbellen beginnen nu heel hard te rinkelen. Volkomen terecht blijkt…

In ‘Just Getting Started’ vertolkt Morgan Freeman de rol van Duke Diver. Deze man staat aan het hoofd van een resort waar hij het respect van de bewoners geniet. Onze Duke is goed in alles en valt in de smaak bij de dames. Als dan opeens Leo (Jones) opduikt in het resort en zijn charmes inzet, verandert de positie van Duke. die vindt dat niet zo leuk en de sfeer slaat om. Als Suzie (Russo) vervolgens ook haar opwachting maakt, verandert het resort voorgoed.

Na een pauze van veertien jaar blikte regisseur Ron Shelton deze sof in. Voorganger ‘Hollywood Homicide’ dateert uit 2003 en werd slecht ontvangen. Datzelfde lot is ‘Just Getting Started’ beschoren. Het probleem van deze oubollige film is dat de belegen mopjes over bejaarden doodslaan en de cast op de automatische piloot speelt. De ooit zo bevlogen Freeman was op dreef in klassiekers als ‘Se7en’ en ‘The Shawshank Redemption’ maar is anno 2020 vooral te zien als krasse knar in films als deze. Jones heeft er ook weinig zin in en voert zijn trucje van chagrijnige knorrepot routineus uit. Echt slecht is het niet, maar het is zo saai. Zo flauw. De cast is weinig bevlogen en de regisseur geeft hen weinig te doen. Russo is de enige die nog wat bezieling in haar spel legt.

Shelton heeft weinig te vertellen en blikte een overbodige film in. In 2002 baarde de cineast nog aanzien met ‘Dark Blue’ waarin Kurt Russell een racistische diender speelde. Een donkere film met inhoud. Een jaar later verscheen een zielloos vehikel met Harrison Ford dat werd opgevolgd door deze seniorenklucht met Freeman en Jones. Tijd voor een collectief pensioen heren!

Waardering: 1.5

DVD-release: 16 september 2020