Kung Fu Leeuw (2023)

Recensie Kung Fu Leeuw CinemagazineRegie: Froukje Tan | 85 minuten | familie | Acteurs: Tyrell Williams, Haye Lee, Kar-Yung Lau, Senna Rijsdijk, Simon Yu, Ralph Moerman, Fahd Larhzaoui, Dewi Reijs

Films zijn een ideale manier om jongeren kennis te laten maken met andere culturen en tradities. In het geval van ‘Kung Fu Leeuw’, een Nederlands coming-of-age-verhaal van Froukje Tan, zouden volwassenen er ook goed aan doen om mee te kijken, want de film biedt een inkijkje in een stukje cultuur dat we zelden zien: de Chinese gemeenschap in Nederland.

Protagonist van ‘Kung Fu Leeuw’ is de veertienjarige Jimmy. Hij is net met zijn ouders verhuisd van Sittard naar Rotterdam, waar ze druk bezig zijn met de voorbereidingen voor Peas, hun vegetarische restaurant, open kan. Jimmy is een gesloten en nukkige puber. Hij kan zijn energie kwijt in kung fu en vertelt zijn shifu (leermeester) dat hij de beste wil worden in de vechtsport. Daar heeft hij meerdere redenen voor, niet de minst belangrijke is dat hij graag zijn mannetje wil staan als hij het groepje pestkoppen weer tegenkomt in het park (die ook zijn jongere broer en zus terroriseren). Zijn shifu houdt er, op zijn Karate Kids, bepaalde leermethoden op na, waardoor Jimmy het idee heeft dat hij niet snel genoeg vorderingen maakt, maar het publiek weet natuurlijk wel beter.

Maar dan wordt er een nieuwe leerling gebracht: Li Jié. Shifu én de andere leerlingen zijn behoorlijk onder de indruk van zijn kung fu-talent en wanneer de rollen worden verdeeld voor de leeuwendans ziet Jimmy tot zijn afgrijzen dat hij de achterkant en Li Jié de kop van de leeuw wordt. Hij wil liever niet eens samenwerken met deze jongen, laat staan dat hij de achterkant moet spelen. ‘Kung Fu Leeuw’ laat vervolgens zien hoe Jimmy zijn trots moet overwinnen door te leren samen te werken en zich te focussen. Het zijn geijkte boodschappen in een film die niet altijd verrast met het verhaal, maar wel met liefde voor het onderwerp is gemaakt en dat betaalt zich uit.

Froukje Tan (zelf vroeger beoefenaar van kung fu, tegenwoordig is ze meer bezig met het eraan verwante tai chi) brengt de sport en de dansscènes prachtig in beeld en het moet al gek lopen willen er geen kinderen (en volwassenen) geïnteresseerd raken in het zelf beoefenen van kung fu, mede omdat de voordelen die deze sport met zich meebrengt verder reiken dan kracht en conditie. De film start met een boeiende animatiescène, waarin de geschiedenis van de leeuwendans (het is dus geen draak, zoals veel mensen denken) uitgelegd wordt. Veel mooie details ook die de film een eigen smoel geven, zoals het mooie jasje van Jimmy, de inrichting van zijn slaapkamer en het busje van zijn ouders. Ook Rotterdam staat er mooi op. Het acteerwerk is niet altijd even sterk, maar daar drijft de film ook niet op. Het geheel is hier meer dan de som der delen.

Speciale vertoning: IFFR 2023
Bioscooprelease: 16 februari 2023