Souvenir (2016)

Recensie Souvenir CinemagazineRegie: Bavo Defurne | 90 minuten | drama, muziek, romantiek | Acteurs: Isabelle Huppert, Kévin Azaïs, Johan Leysen, Jan Hammenecker, Anne Brionne, Sophie Mousel, Benjamin Boutboul, Carlo Ferrante, Muriel Bersy, Fanny Blanchard, Thomas Coumans, Christine d’Argenton, Joël Delsaut, Thorunn Egilsdóttir, Mickey Hardt, Alice D’Hauwe, Denis Jousselin, Stefan Kampeneers

Liliane Cheverny (Isabelle Huppert) leidt een kwijnend bestaan als medewerker in een vleesfabriek, waar ze de hele dag grote bakken met paté van blaadjes decoratie voorziet. Ooit was ze kortstondig beroemd, toen ze namens Frankrijk meedeed aan het Eurovisie Songfestival en tweede werd achter ABBA. De naam van het liedje was “Souvenir” en ze leek op het punt te staan door te breken als artiest. Een breuk met haar man / manager bleek het definitieve keerpunt en haar carrière liep op de rotsen. Haar artiestennaam Laura is nu verworden tot een triviavraag in een tv-quiz waar Liliane ’s avonds eenzaam naar kijkt, een fles drank binnen handbereik.

Dan komt de jonge Jean (Kévin Azaïs) als invalkracht in de fabriek werken. De wat schuchtere amateurbokser heeft ambitieuze dromen en raakt in de ban van Liliane, zeker als ze aanvankelijk ontkent dat zij de zangeres Laura is. Jean houdt aan (mede omdat zijn vader een groot fan van Laura was) en weet langzaam door haar afstandelijkheid heen te breken. Na een optreden voor zijn boksvereniging krijgt Liliane de smaak weer te pakken en met een tot over zijn oren verliefde Jean wil ze een comeback organiseren.

Isabelle Huppert laat hier weer zien waarom ze één van de beste Franse actrices is – al is het even wennen om haar voor te stellen als fabrieksarbeidster. Gelukkig speelt ze hier voor de verandering eens niet een koele of ijskoude rol. Tegelijk roept ze met de teruggetrokken Liliane ook weer niet meteen hartverwarmende gevoelens op. De filmmakers zetten haar sociale isolement in het begin wel erg dik aan voor het latere contrast. Jean is eigenlijk de enige met wie ze in de eerste helft van de film enige vorm van sociaal contact heeft. Misschien is ze vanwege de belangstelling van Jean voor haar leven bereid om langs zijn belachelijke snorretje heen te kijken. Wie heeft ooit verzonnen dat het een goed idee was om het personage met deze potsierlijke lipversiering uit te dossen?

Aan het acteerwerk van Azaïs doet het knap genoeg amper afbreuk. Hij vormt een mooi tegenwicht tegenover de 63-jarige Huppert als de 22-jarige Jean die nog bij zijn ouders woont, maar zich vol overgave in een liefdesrelatie gooit. Hun ontluikende romance – argwanend gadegeslagen door Jeans ouders – is het grootste pluspunt van ‘Souvenir’. Het authentieke acteerwerk van de hoofdrolspelers zorgt voor een “feel good” sfeertje, zonder door te slaan in mierzoete kitsch.

Het lijkt allemaal wat sprookjesachtig en uiteraard gaat dit pad niet over rozen, maar regisseur Bavo Defurne, houdt het grotendeels behoorlijk luchtig. Volgens eigen zeggen wilde hij een “zondagmiddagfilm” maken en in die zelfgekozen opdracht is hij zeker geslaagd. Heel veel bijzonders en grote dramatiek vindt er in de film niet plaats. Wellicht zegt het genoeg dat het open en dicht ritsen van de galajurken van Huppert een belangrijk plotpunt blijkt te zijn.

Ondanks dat de regisseur van Belgische afkomst is, heeft de film een grappig chauvinistisch (niet voor niets een Frans woord) tintje: uiteraard won ABBA alleen maar van Laura omdat er vals werd gespeeld. Huppert zong al haar liedjes zelf in en dat gaat haar wonderwel goed af. Het is wel een dappere beslissing omdat ze ook weer geen briljante stem heeft, maar ze zingt de nostalgische liedjes met overtuiging en het juiste timbre. En overigens: wie het Eurovisie Songfestival wel eens heeft gezien, weet dat zangtalent geen basiseis is. En dan doet Huppert het zeker bovengemiddeld. Het vrolijke comebackliedje ‘Joli Garçon’ is een duidelijke verwijzing naar haar liefde voor Jean. Het liedje is net als de film: een prettig niemendalletje dat nog best aanstekelijk is.

Hans Geurts

Bioscooprelease: 1 juni 2017
DVD-release: 16 oktober 2017