Stuck on You (2003)

Regie: Bobby Farrelly, Peter Farrelly | 118 minuten | drama, komedie | Acteurs: Matt Damon, Greg Kinnear, Eva Mendes, Wen Yann Shih, Cher, Meryl Streep, Pat Crawford Brown, Ray ‘Rocket’ Valliere, Tommy Songin, Terence Bernie Hines, Jackie Flynn, Sey,mour Cassel, Griffin Dunne

Deze kluchtige buddyfilm past in het rijtje ‘Dumb and Dumber’ en ‘There’s Something About Mary’, eerdere komedies van de gebroeders Farrelly. Het thema van een Siamese tweeling op de weg naar het levensgeluk biedt genoeg aanknopingspunten voor een vermakelijk verhaal, waarin de grappen aaneengeregen worden.

Als ‘Forrest Gump’ in-het-kwadraat slaan de dertigers Bob en Walt zich al jaren door het leven. Hun optimisme heeft ervoor gezorgd dat ze van hun handicap voordeel hebben kunnen trekken. Als eigenaars van de succesformule Quikeeburger op het eiland Martha’s Vineyard – ‘uw bestelling binnen drie minuten of anders gratis’ – kunnen ze sneller burgers bakken dan welk koppel ook. Wanneer Walt een vrouw voor de nacht vindt schuiven ze een gordijn tussen zich in en tijdens de opvoeringen van het plaatselijke amateurtoneel sleept Walt Bob gewoon achter zich aan.

Anders wordt het als Walt ook werkelijk beroemd wil worden en de tweeling tegen de zin van Bob naar LA verhuist, waar de laatste het nu ook maar eens moet gaan waarmaken met zijn mailgeliefde (Wen Yann Shih). Zo leuk is het niet meer aan elkaar vast te zitten. De broers komen door hun capriolen echter in contact met de juiste mensen en dat biedt de Farrelly’s de kans sterrenfabriek Hollywood eens lekker in het hemd te zetten. Tussen de borsten van bubblegum (gedragen door Eva Mendes), bejaarde managers op scootmobiels en scenarioschrijvers die slonzige motels uitbaten past een acterende Siamese tweeling prima. En zo wordt Hollywood mooi neergezet als carnaval van freaks, waar Cher zichzelf als opgewarmd lijk met sterallures mag parodiëren. Dat het niet altijd raak is met de humor zij de regisseurs vergeven, want het tempo is hoog en de glimlach onschuldig. Maar nog één tandje hoger en het gaat richting Naked Gun duizend-en-één.

Matt Damon bewijst dat hij goed is als buddy en het klikt prima met Greg Kinnear. De twee zijn in staat de milde tragiek uit te stralen die nodig is om de klucht wat feelgood mee te geven. Cher en Meryl Streep mogen zichzelf spelen, waarbij Cher wat houterig acteert en de rol van Streep niet echt veel toevoegt. Wen Yann Shih en Eva Mendes doen hun typetje en meer is ook niet nodig in ‘Stuck On You’.

Aan het einde van de film is de cirkel rond gemaakt en dat is ook wel wat je zou hebben mogen verwachten: twee uur amusement met een piepklein pinkelend traantje.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 19 februari 2004