Summer 1993 – Estiu 1993 (2017)

Recensie Summer 1993 CinemagazineRegie: Carla Simón | 97 minuten | drama, familie | Acteurs: Laia Artigas, Paula Robles, Bruna Cusí, David Verdaguer, Fermí Reixach, Montse Sanz, Isabel Rocatti, Berta Pipó, Etna Campillo, Paula Blanco, Quimet Pla, Josep Torrent, Noemí Piñana, Ricard Catalina, Jordi Figueras, Arnau Ferrer, Titón Frauca

‘Summer 1993’ (‘Estiu 1993’) begint sterk. De zesjarige wees Frida (Laia Artigas) kijkt in zichzelf gekeerd naar een vuurwerkshow. In de volgende scènes blijkt ze wederom een eenzaam kind in een volwassen wereld. Oom en voogd Esteve (David Verdeguer) speelt met zijn rug naar Frida toe wat op zijn gitaar, en opa en oma leren haar het Onze Vader, een gebed over een hemel waar volgens oma ‘mama en papa ook zijn, ondanks het feit dat ze gekke dingen deden’.

Tante Marga (Bruna Cusí) probeert Frida zoveel mogelijk bij het gezin te betrekken. Allemaal mensen met goede bedoelingen, maar het kind is verweesd, zoveel mag duidelijk zijn. Geen open deur trouwens, maar een dramatische keuze van de makers. Wat niet helpt is dat Laia Artigas – hoewel innemend, niet zo goed acteert. De emoties liggen er soms dik op bij de jonge actrice, en zijn dan weer eens te vlak.

De Catalaanse regisseur Carla Simón stuurt de handelingen van haar personages weinig en geeft ons bijna geen context mee. De uit autobiografische ervaringen puttende Simón lijkt de kijker simpelweg te willen verleiden met een depictie van de familiebanden in het moderne Spanje, waar ouders en kinderen soms ver uit elkaar wonen, maar moeder zich op bezoek meteen met het gezinsleven van de kinderen gaat bemoeien.

Dat kennen we nu wel. Aanvankelijk maakt de film hierdoor een gezapige indruk, maar Simón sust ons langzaam in slaap; zij raakt een snaar wanneer zij Frida het verdriet laat afreageren op haar jongere nichtje Anna (Laura Robles). Zo vaak zie je niet, dat kinderen als Frida als ‘dader’ worden geportretteerd – subtiel, en geleidelijkerwijze meer doeltreffend.

Omdat kinderen geen schuld kennen, weten ze niet hoe ver ze gaan. De grenzen van haar macht kent Frida (nog) niet, maar macht uitoefenen om liefde te krijgen, dat hoef je haar niet te leren. Simón blijft richting slot een laag tempo hanteren en durft uiteindelijk niet door te pakken. Hiermee doet zij haar verhaal te kort.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 20 juli 2017
VOD-release: 28 november 2017