The Informer (2019)

Recensie The Informer CinemagazineRegie: Andrea Di Stefano | 113 minuten | actie, misdaad | Acteurs: Joel Kinnaman, Mateusz Kosciukiewicz, Karma Meyer, Ana de Armas, Rosamund Pike, Clive Owen, Martin McCann, Janusz Sheagall, Srbo Markovic, Ignacy Rybarczyk, Arturo Castro, Eugene Lipinski, Alma Di Stefano, Common

Pete Koslow is een gewezen militair, die na een korte zit in de gevangenis aan de slag gaat als informant bij de FBI. Dat gaat helemaal prima, totdat een oprolactie bij een drugsbende uit de hand loopt en Pete de schuld krijgt. Om die schuld in te lossen plaatst de FBI Pete opnieuw in de gevangenis, met het idee om van binnenuit een drugsbende aan te pakken. Weigert Pete deze deal, dan loopt niet alleen hij gevaar, maar ook zijn echtgenote en jonge dochtertje.

Deze niet al te originele intrige is het startpunt van de niet al te originele actiethriller ‘The Informer’. Dat gebrek aan originaliteit vind je vooral terug in de personages, die we allemaal kennen uit eerdere actiethrillers. De volgetatoeëerde lichamen en oerlelijke tronies van de Poolse bendeleden, de corrupte en sadistische gevangenisbewakers, de dubbelhartige FBI-agenten, de 24/7 agressieve gevangenisbewoners. Daarbij neigen de bendeleden en de gevangenen naar karikaturen, wat de boel alleen maar erger maakt.

Ander minpunt is het duistere universum van ‘The Informer’. Er is nauwelijks een geciviliseerd karakter te vinden. Bijna iedereen is cynisch, gewelddadig of onbetrouwbaar. Tegen de uitbeelding van zo’n duister universum kun je weinig inbrengen, maar het maakt de film minder spannend. Want wie wil er overleven in een universum waarin zelfs het jongste personage zwaar getraumatiseerd raakt?

Wat ook niet meewerkt is dat deze film breekt met de tradities van het informantengenre. Normaal gesproken sluit het net zich langzaam om een informant waarmee de spanning evenredig toeneemt. In ‘The Informer’ sluit het net zich nooit echt, maar vindt Pete telkens nieuwe tegenstanders op zijn pad. Hierdoor blijft de spanning steeds op standje medium, wat je na een tijdje ook wel zat bent.

Tegenover al die mindere zaken staat een cast met flinke namen, waarvan sommige naar behoren acteren (Joel Kinnamon, Rosamund Pike), sommige beter kunnen (Ana de Armas) en sommige acteren op de automatische piloot (Common, Clive Owen). Het ambachtelijk niveau (muziek, fotografie, tempo, actie) is dan wel weer helemaal in orde. Een kleine troost voor een film waar alleen een gemakkelijk te behagen thrillerliefhebber plezier aan gaat beleven.

Bioscooprelease: 2 januari 2020
DVD-release: 30 april 2020