The Perks of Being a Wallflower (2012)

Regie: Stephen Chbosky | 103 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Logan Lerman, Ezra Miller, Emma Watson, Nina Dobrev, Paul Rudd, Dylan McDermott, Kate Walsh, Patrick de Ledebur, Johnny Simmons, Brian Balzerini, Tom Kruszewski, Nicholas Braun, Julia Garner, Tom Savini, Emily Marie Callaway, Chelsea T. Zhang, Jesse Scheirer, Justine Nicole Schaefer, Julie Marie Schaefer, Melanie Lynskey, Leo Miles Farmerie, Isabel Muschweck, Adam Hagenbuch, Mae Whitman, Erin Wilhelmi, Reece Thompson, Zane Holtz, Timothy Breslin, Mark McClain Wilson, Atticus Cain, Stacy Chbosky, Dihlon McManne, Laurie Klatscher, Landon Pigg, Jennifer Enskat, William L. Thomas, Morgan Wolk, Joan Cusack, Susan Sarandon, Tim Currey

Charlie heeft een heftig jaar achter de rug en verheugt zich dan ook niet erg op het komende schooljaar. Hij heeft weinig hoop dat het dit jaar beter wordt. Sterker nog: hij begint de eerste dag met het aftellen naar de dag dat hij eindexamen doet. Zijn toekomst begint er ineens een stuk rooskleuriger uit te zien wanneer laatstejaars Patrick en zijn stiefzusje Sam hem onder hun vleugels nemen. Charlie wordt opgenomen bij de Wallflowers en lijkt eindelijk de acceptatie te vinden die hij zo hard nodig heeft.

De Amerikaan Stephen Chbosky (1970) schreef “The Perks of Being a Wallflower”, het boek waar de gelijknamige film op gebaseerd is. Hij bewerkte zijn briefroman tot filmscript en nam eveneens de regie voor zijn rekening. En niet zonder succes: ‘The Perks of Being a Wallflower’ is een heerlijke film die doet denken aan de klassieke Howard Hughes films uit de jaren 80 als ‘The Breakfast Club’, maar wel met een eigentijds en uniek tintje. Toch zal iedereen die van dit soort films heeft genoten ook zeker een warm gevoel krijgen van deze film. Zoals in elke high school film worden hier niet alle clichés vermeden, maar omdat het verhaal van ‘The Perks of Being a Wallflower’ zo authentiek aanvoelt, stoort dit nergens. Daarbij is de plot origineler dan de meeste films uit het genre en worden zwaardere onderwerpen niet geschuwd.

Het is misschien een beetje flauw om te zeggen dat Emma Watson laat zien dat ze meer kan dan Hermione spelen in de Harry Potter reeks, maar het is nou eenmaal niet anders. Ze laat met deze rol zien dat ze absoluut meer in haar mars heeft en je bent het personage waarmee zij beroemd is geworden vrijwel direct vergeten. Ook hoofdrolspeler Logar Lerman weet te overtuigen als de kwetsbare Charlie. Maar vooral Ezra Miller is indrukwekkend als de flamboyante Patrick. Na het verontrustende ‘We Need to Talk about Kevin’ waarin hij ook heel knap de afkeer van het publiek opwekte, weet hij hier schijnbaar moeiteloos te ontroeren en sympathie los te maken. En alhoewel zijn medespelers ook heel goed presteren, is hij toch echt degene die in ‘The Perks of Being a Wallflower’ de show steelt. Daarbij is de chemie tussen de drie belangrijkste personages heel natuurlijk.

‘The Perks of Being a Wallflower’ is duidelijk met heel veel liefde gemaakt en dat maakt deze film een feest om naar te kijken. Een perfecte mix tussen drama, humor en een liefdesverhaal met een fijn nostalgisch gevoel.

Sylvia Bakker

Waardering: 4.5

Bioscooprelease: 25 oktober 2012