The Professional: Golgo 13 (1983)

Regie: Osamu Dezaki, Shichiro Kobayasahi, Hirokata Takahashi | 90 minuten | actie, animatie | Originele stemmencast: Gregory Snegoff, Mike Reynolds, David Povall, Tony Oliver, Edie Mirman, Karlyn Michelson, Diane Michelle, Michael McConnohie, Edward Mannix, Kerrigan Mahan, Joyce Kurtz, Steve Kramer

Even een waarschuwing vooraf: ‘The Professional: Golgo 13’ is een tekenfilm. Een ontzettend gewelddadige en keiharde tekenfilm. Wat er allemaal te zien is in dit Japanse werkje is absoluut niet geschikt voor jonge kinderen of gevoelige mensen. Zo zijn close ups van brute executies, pijnlijke amputaties en verkrachtingen schering en inslag in dit verhaal. Na deze mededeling van huishoudelijke aard is het nu tijd om het verhaal achter deze productie eens wat nader te bekijken.

De zwijgzame ‘hitman’ Golgo 13 is de beste huurmoordenaar ter wereld, elke opdracht die hij krijgt maakt hij letterlijk en figuurlijk af. Na een feilloos uitgevoerde moord op de zoon van de steenrijke Leonard Dawson, krijgt Golgo 13 te maken met allerlei vreemde, maar uiterst dodelijke figuren. De ‘hitman’ zal alles op alles moeten zetten om te overleven. Ondertussen zoekt de huurdoder koortsachtig naar de motieven van zijn aartsvijand.

Het verhaaltje van ‘The Professional’ zal niet veel prijzen in de wacht slepen of bewondering opwekken. De flinterdunne plot is vooral een alibi om een aaneenschakeling van actiescènes aan elkaar te rijgen. Maar laat het slappe verhaaltje je er niet van weerhouden om deze film te zien. De liefhebber van het betere actiewerk, zal erg kunnen genieten van deze Japanse cartoon. Zelden is er een hardere en snellere geweldsfilm als deze geweest. Maar het is niet alleen op het vlak van de spetterende actie waar deze prent goed scoort, ook de sfeer en personages worden op een bevredigende manier uitgewerkt.

Wat meteen opvalt is dat geen enkel personage in ‘The Professional’ sympathiek is, integendeel! Alle karakters uit deze anime worden allemaal gedreven door hebzucht, haat of sadisme. Zelfs de hoofdpersoon: Golgo 13 is een meedogenloze killer die alleen uit is op geldelijk gewin en opwinding. Echte vrienden heeft deze man niet en als er dan toch een kennis van de huurmoordenaar sterft, laat dat Golgo 13 emotioneel koud. Echt heldhaftig is de huurmoordenaar ook niet: de moordenaar schakelt zijn slachtoffers liever van een afstand uit met zijn sluipschuttersgeweer in plaats van een ‘close combat kill’. Het karakter van Golgo 13 is volslagen immoreel. Zo schroomt de ‘hitman’ er niet voor om met de mooiste vrouwen het bed in te duiken om ze vervolgens doodleuk te vermoorden. Een soort James Bond met een (Japanse) twist dus.

De tegenstanders van Golgo 13 zijn nog meedogenlozer. Zo wordt je getrakteerd op een heel peloton aan corrupte hoogwaardigheidsbekleders en een handvol bizarre seriemoordenaars. De vreemdste van het stel is ‘Snake’. Een slangenmens in de meest letterlijke vorm. Deze ‘serial killer’ kan zonder problemen tegen muren oplopen en is bijzonder lenig. De drijfveren achter dit personage zijn enkel gericht op seksuele bevrediging, de sadistische ‘Snake’ misbruikt vrouwen op de meest vreselijke manier. Het hoogtepunt van deze film is de bikkelharde confrontatie tussen Golgo 13 en de menselijke slang. Het gevecht tussen de twee mannen is bloederig, rauw en zeer spannend.

Maar de fantasie van de makers van deze productie hield niet op bij bovengenoemde figuren. Wat dacht je van een moordlustige, kogelbestendige tweeling met de codenamen ‘Gold’ en ‘Silver’? De twee broers zien er zeer bizar uit in hun zilveren masker en gouden, metalen hand. Net als ‘Snake’ en de titelpersoon, gebruikt de tweeling zeer ongebruikelijke, wrede vechttechnieken. De onvoorspelbaarheid en de sadistische geweldsscènes geven deze productie een ongekend scherp randje.

Qua actie zit het dus wel goed met deze anime. Ook de sfeer deugt. Voor een entertainende geweldsfilm heeft ‘The Professional’ een wel erg donkere en kille ambiance. Zoek je (bevrijdende) humor of een luchtig moment in een actieprent, dan moet je niet bij deze productie zijn. In Golgo 13’s wereld zie je de mensheid op zijn slechtst. Niemand in deze film heeft schone handen. Iedereen gebruikt iedereen, en de waarde van een mensenleven stelt niks voor. Er vallen veel slachtoffers in ‘The professional’. Aan beide kanten. De drie regisseurs hebben een inktzwart sprookje gemaakt waarin fysiek en emotioneel lijden de hoofdmoot vormen. Naast lichamelijke pijn, moeten enkele personages ook geestelijk heel wat incasseren. ‘Golgo 13’ gaat namelijk ook over de obsessieve hang naar wraak, verstoorde vader-dochterrelaties en uiteengerukte vader-zoonverhoudingen.

Je hebt het al begrepen: ‘The Professional’ is geen gemakkelijke en alledaagse film. Maar degene die de moeite nemen om zich te verdiepen in deze anime worden getrakteerd op een zeer originele en stijlvolle film. Het klinkt vreemd om over ‘stijlvol’ te praten in een film die bijna uit zijn voegen barst van bruut geweld, maar deze productie verdient dat predikaat volkomen terecht. Ondanks de gevorderde leeftijd van deze anime, de film is ruim 22 jaar oud, ziet de prent er nog steeds erg mooi uit. De animatie zit vol detail en verloopt zeer vloeiend. Daarnaast is de anime erg knap gemonteerd: spectaculaire actiescènes vloeien prachtig over in stilistische ‘stills’. Deze ‘stills’ zijn geschilderde, stilstaande beelden die uitblinken in detail en sobere kleuren. Deze ingenieuze montage zorgt voor een dramatisch effect die de gebeurtenissen versterken. Ook kent de prent aparte ‘splitscreen-scènes’ die in slow motion worden getoond. Maar dat is lang niet alles. Ook op muzikaal gebied valt er veel te genieten. De heerlijk lome, jazz- en funksoundtrack van Toshiyuki Omori geeft de film een geheel eigen smoel. Bovendien, en dat is een unicum in de anime-wereld, zijn de nagesynchroniseerde Amerikaanse stemmen van een ongekende klasse. Alle stemacteurs leveren goed werk af en zijn overtuigend ingesproken. Vooral Snegoff is goed op dreef als de koelbloedige Golgo 13 én als ‘Snake’.

‘Golgo 13’ is niet de meest toegankelijke anime, maar daarom niet minder interessant. Deze tekenfilm is een volwassen en grimmig verhaal dat veel te bieden heeft. Op inhoudelijk, muzikaal en visueel vlak. Het scherpe randje van deze film heeft ervoor gezorgd dat deze anime niet erkend is als de klassieker die het eigenlijk is, maar heeft de prent veroordeeld tot de status van onbekende, obscure cultfilm.