The Third Wife (2018)

Recensie The Third Wife CinemagazineRegie: Ash Mayfair | 96 minuten | drama | Acteurs: Nguyen Phuong Tra My, Mai Thu Huong Maya, Nguyen Thanh Tam, Long Le Vu, Nu Yên-Khê Tran, Hong Chuong Nguyen, Nhu Quynh Nguyen, Lam Thanh My, Mai Cát Vi, Khanh An Tang, Trung Anh, Thi Kim Ngan Pham

Sensueel, betoverend en fijngevoelig: superlatieven schieten tekort om ‘The Third Wife’ te beschrijven. Dit zelfverzekerde speelfilmdebuut van het Vietnamese talent Ash Mayfair vertelt het emotionele en indrukwekkende verhaal van May, een jong tienermeisje, dat uitgehuwelijkt wordt aan Hung, een rijke, veel oudere man. In het Vietnam van de 19e eeuw, waarin deze film zich afspeelt, is het niet ongebruikelijk dat mannen meerdere vrouwen hebben. May is dan ook niet de eerste vrouw van Hung, en vandaar de titel.

Mayfair neemt alle tijd om het verhaal in beeld te brengen. In de openingsscène glijdt de camera bijna plagerig omhoog om een weergaloos mooie omgeving te laten zien, waarover een paar bootjes richting de kijker varen. In de daaropvolgende, eveneens dialoogloze, scène zien we May temidden van haar nieuwe ‘familie’. Ze observeert alleen maar, nieuwsgierig naar deze mensen, met wie de rest van haar leven zal doorbrengen. De onschuld straalt van haar koppie, haar omslagdoek glijdt een klein stukje van haar schouder, de kleuren zijn warm en bam, als kijker ben je verkocht.

Diezelfde avond wordt May ontmaagd. Het arme kind is pas veertien, toch is deze scène zo delicaat als maar kan zijn. Een eierdooier wordt opgeslurpt – Mays belangrijkste taak in dit huishouden is immers het baren van een zoon en dit ritueel kan daarbij helpen – en het stoffelijke bewijs van het liefdeloze samenzijn wordt de volgende dag op de binnenplaats gehangen.

Langzaam maar zeker verdwijnt Mays naïviteit, met name geholpen door Xuang, Hungs tweede vrouw, deels bewust, maar ook zeker onbewust. Xuang legt de giechelende May uit hoe ze zelf genot kan ervaren, maar May ziet het in de praktijk als ze Xuang en Son, de zoon van Hung en zijn eerste vrouw Ha, tussen de bamboestruiken de liefde ziet bedrijven. Door een nauwelijks zichtbare beweging van haar wenkbrauwen zien we hoeveel indruk dit schouwspel maakt op het jonge meisje.

Maar tegelijkertijd blijft ze ook kind. Ze brengt veel tijd door met de dochters van Hung en Xuan, die minder in leeftijd met haar schelen dan Xuan en Ha en het is dan ook goed voor te stellen dat ze geen weet heeft hoe ze ooit met het groeiende wezentje in haar buik om moet gaan.

‘The Third Wife’ is een zintuiglijke film pur sang. De beelden zijn oogstrelend, dankzij de fenomenale cinematografie. Het spel met kleuren, texturen en bewegingen is bijna magisch, alles aan deze schilderachtige film maakt dat je de stoffen wilt voelen, dat je het water ook langs je handen wilt laten stromen, dat je de bijzondere boom op de binnenplaats wilt knuffelen. Mayfair voegt fraaie natuuropnamen toe, met close-ups van zijderupsen, spiegelingen in de rivier en aparte rotsformaties.

Mayfair baseerde deze film op de geschiedenis van haar eigen familie. Ze geeft hiermee de vrouwen van haar vorige generaties een krachtige stem. De rituelen en sfeer mogen dan wel sterk Vietnamees getint zijn, het verhaal van deze film, over onderdrukking van vrouwen, overstijgt landen en eeuwen. Het is een meesterlijke film.

Monica Meijer

Waardering: 4.5

Bioscooprelease: 21 november 2019