Underwater (2020)

Recensie Underwater CinemagazineRegie: William Eubank | 95 minuten | actie, horror | Acteurs: Kristen Stewart, Vincent Kassel, Mamoudou Athie, T.J. Miller, John Gallagher Jr., Jessica Henwick, Gunner Wright, Fiona Rene, Amanda Troop

Diep onder het oceaanoppervlak wordt een grootschalige mijnbouwoperatie getroffen door een mysterieuze aardbeving. Monteur Norah Price (Kristen Stewart) weet ternauwernood aan de dood te ontsnappen. Samen met een kleine groep overlevenden probeert zij wanhopig naar een uitweg te zoeken voordat het hele bouwwerk instort. Een nabijgelegen boorstation biedt mogelijk redding; alleen het vereist wel een gevaarlijke reis in loodzware pakken over de oceaanbodem. Maar het zijn niet alleen de gevaarlijke omstandigheden van de onderwaterwereld die hen moeilijkheden bezorgen; er is ook een enorm diepzeemonster uit zijn slaap ontwaakt…

‘Underwater’ begint hoopgevend. Norahs ontsnapping zorgt in de eerste minuten van de film voor de nodige spanning. De benauwde setting werkt goed en je krijgt als kijker allerlei vragen voorgeschoteld. Hierna wordt het jammer genoeg al snel duidelijk dat de film niet veel meer te bieden heeft. ‘Underwater’ blijkt in feite een niet al te succesvolle mengeling te zijn tussen Ridley Scotts ‘Alien’ (1979) en Neil Marshalls ‘The Descent’ (2005). Soms lijkt het net alsof regisseur William Eubank exacte aspecten uit deze films aan het overnemen is – bepaalde referenties, sommige iconische momenten, kenmerkende decorstukken – het lijkt er allemaal wel erg veel op. Er wordt royaal van betere films geleend terwijl eigen originaliteit haast compleet afwezig is.

De personages van ‘Underwater’ vormen daarnaast ook een probleem. Deze karakters zijn simpelweg niet interessant. Dit wordt gedeeltelijk veroorzaakt door de afwezigheid van een introductie die ons normaal gesproken zou laten kennismaken met hen. De film duikt gelijk in de actie en als een gevolg leren we niets over de centrale personages en hun normale dagelijkse leven. Bovendien beschikken zij nauwelijks over een waarneembare persoonlijkheid, zodat het je als kijker maar weinig doet als er weer iemand in levensgevaar verkeert. Kristen Stewart ziet er in het algemeen verward uit in haar rol en acteur T.J. Miller is haast ondraaglijk als de grappenmaker aan boord. Miller probeert wanhopig om geestig te zijn, terwijl hij de hele film blijft vasthouden aan een pluche konijn. Kleine kinderen zullen een volwassen man met een knuffelkonijn ongetwijfeld komisch vinden, maar aangezien zij niet de doelgroep zijn van deze film is dit een zeer vreemde en afleidende beslissing.

‘Underwater’ is wellicht nog het bekijken waard als je een die-hard horrorfan bent, maar waarschijnlijk zal de gemiddelde kijker weinig plezier beleven aan deze film. Dit is betreurenswaardig en had bovendien makkelijk voorkomen kunnen worden. Voor iedereen die toch de behoefte heeft aan een soortgelijke kijkervaring, zijn de eerdergenoemde ‘Alien’ en ‘The Descent’ uitstekende alternatieven. Om de simpele reden dat die films vele malen origineler zijn.

Len Karstens

VOD-release: 4 mei 2020
DVD- en blu-ray-release: 6 mei 2020