Voetbalmeisjes (2016)

Recensie Voetbalmeisjes CinemagazineRegie: Sia Hermanides, Alieke van Saarloos | 275 minuten | drama, komedie | Acteurs: Indigo Burnett, Cherise Schelts, Nanayaa Bafour, Angelique Bank, Bibi Bosman, Nora Ait Boubker, Rebecca Cizmeli, Seren Demirbilek, Shira Duizend, Ferooza Mangre, Gina Spadaro, Mohammed Chaara, Tatum Dagelet, Imanuelle Grives, Ghieslaine Guardiola, Loek Peters

Met wereldwijd 29 miljoen vrouwelijke beoefenaars is voetbal met afstand de populairste sport voor vrouwen en meisjes. Ook in Nederland zit het vrouwenvoetbal al jaren in de lift. In 2016 stonden er bij de Koninklijke Nederlandse Voetbal Bond (KNVB) 151.987 vrouwen en meisjes geregistreerd, een aantal dat in 2017 waarschijnlijk nog weer hoger zal liggen, en ruim tweeduizend Nederlandse verenigingen hebben één of meer vrouwen- of meisjesteams die in competitieverband wedstrijden spelen. Indrukwekkende cijfers die regisseurs Alieke van Saarloos en Sia Hermanides inspireerden voor hun jeugdserie ‘Voetbalmeisjes’ (2016). Het idee voor het project ontstond al in 2010, toen Alieke en Sia werkten aan hun afstudeerfilm van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU). Ze focusten zich op twee meisjes die voetballen bij de multiculturele sportvereniging FC Athena en die verliefd op elkaar worden. Na verloop van tijd bleek dat het nog veel leuker was om een heel elftal aan meisjes, met uiteenlopende karakters en verhaallijnen, uit te lichten. ‘Voetbalmeisjes’ was geboren.

De serie bestaat uit elf afleveringen van 25 minuten, waarin telkens een andere speelster centraal staat. De thema’s die worden aangesneden zijn divers en helemaal van deze tijd. De reeks opent sterk en gewaagd, met tomboy Pia (Gina Spadaro) als spil. Waar haar teammaatjes door de jongens op de club regelmatig tot ‘lekkere wijven’ worden bestempeld, krijgt zij steevast het weinig flatterende ‘manwijf’ naar haar hoofd geslingerd. Hoewel ze naar de buitenwacht laconiek oogt, zit ze er wel mee. Als het team ziet dat er bij een meisjeshockeywedstrijd veel meer toeschouwers zijn, komen de meiden op het lumineuze idee om ook in rokjes te gaan spelen. Pia draagt nooit rokjes, voelt zich er niet comfortabel in. Maar omdat alle andere meiden wel in een rokje komen opdagen, gaat ook zij overstag. De frustraties over het zich moeten conformeren stapelen zich gedurende de wedstrijd echter op, zeker wanneer bij de tegenpartij een ‘manwijf’ fantastisch staat te keepen. Onder luide aanmoediging van de jongens langs de kant gaat uitgerekend Pia haar boekje te buiten… Het getuigt van lef van Van Saarloos en Hermanides om juist met deze aflevering te openen, maar het blijkt de enige juiste keuze, want we zitten er wel meteen in. Bovendien schetst een aflevering als deze direct dat dit uitgewerkte karakters zijn, met hun mooie maar ook minder mooie kanten. Dat maakt hen écht.

De thema’s in ‘Voetbalmeisjes’ zijn herkenbaar en universeel: sportiviteit, groepsdruk, vriendschap, onzekerheid, seksualiteit, ambitie, de zoektocht naar je identiteit. Per aflevering wordt een andere insteek gekozen. Zo wordt Roxy (Cherise Schelts), het meest talentvolle meisje uit het team, door de KNVB geselecteerd. Zij mag op hoger niveau trainen, maar wordt daar niet bepaald gelukkig van. De weg naar de top blijkt zwaar en meedogenloos. Ze mist haar oude teammaatjes, met wie ze echt plezier in het spelletje heeft en niet op haar tenen hoeft te lopen om in het keurslijf van de trainer te passen. Selma (Nora Ait Boubker) had graag in haar schoenen gestaan. Zij is het streberige type, dat liever nog een paar uur extra gaat trainen ’s avonds, in plaats van feest te vieren met de andere meisjes. Bovendien heeft ze last van faalangst, want in de aanloop van de selectiewedstrijd doet ze geen oog dicht, wat haar spel uiteraard niet ten goede komt. In andere afleveringen komen problemen thuis voor; bijvoorbeeld de scheiding van de ouders (Djamila), ziekte van moeder (Priscilla) of financiële onrust (Jessica).

In veel Nederlandse series komt het multiculturele karakter geforceerd over; dat is bij ‘Voetbalmeisjes’ absoluut niet het geval. Alle meisjes spelen een even prominente rol en elk karakter is even sterk uitgewerkt. Cultuur speelt op de achtergrond zeker een rol, en Van Saarloos en Hermanides zijn niet kleurenblind, maar de personages zijn stuk voor stuk meer dan de som der delen. Bovendien wordt er – zonder uitzondering – uitstekend geacteerd door de jonge hoofdrolspeelsters. Wanneer ze op de voorgrond mogen treden, maar ook als het spotlicht voor een van de anderen is, staan ze hun mannetje. Hun vriendschappen zijn geloofwaardig en hun acties en reacties komen heel naturel over. In ‘Voetbalmeisjes’ zitten waardevolle levenslessen verstopt in bruisende, levendige en krachtige verhaallijnen, die vol humor en warmte zitten. Van Saarloos en Hermanides tonen een mooi staaltje Nederlands jeugddrama!

DVD-release: 1 maart 2017