Het kind van de Gruffalo – The Gruffalo’s Child (2011)

Regie: Uwe Heidschötter, Johannes Weiland | 27 minuten | animatie, familie, korte film | Originele stemmencast: Helena Bonham Carter, Shirley Henderson, Robbie Coltrane, Rob Brydon, John Hurt, Tom Wilkinson, James Corden, Phoebe Givron-Taylor, Sam Lewis

In een tekenfilmtijdperk waarin 3D en de vol met details zittende Studio Pixar animatie de boventoon voeren, is ‘Het kind van de Gruffalo’ (2011) een ware verademing. De opvolger van ‘De Gruffalo’ (uit 2009 van regisseurs Max Lang en Jakob Schuh) valt op door zijn simpele karakters, prachtige kleurgebruik en verzorgde afwerking. Rust, reinheid en regelmaat lijken speciaal voor deze korte animatiefilm van toepassing. Of is het ‘rijmheid’? Want alle teksten worden op rijm uitgesproken. Maar ook op elk ander gebied zijn de twee nieuwe regisseurs Uwe Heidschötter (bekend van zijn werk voor ‘Back to Gaya’, 2004) en Johannes Weiland niet veel afgeweken van de succesformule van ‘De Gruffalo’. Wederom wordt trouw gebleven aan de eenvoudige stijl die de wereldberoemde prentenboeken van Julia Donaldson (tekst) en Axel Scheffler (tekeningen) zo kenmerkt. De hoofdrol spelende diertjes zijn allemaal een beetje uit het lood getekend, net niet helemaal conform de dieren die ze moeten voorstellen, maar dat maakt het des te leuker om naar te kijken.

Was het in ‘De Gruffalo’ een kleine muis die de andere dieren waarschuwt voor een afschuwelijk monster, in ‘Het kind van de Gruffalo’ zijn de rollen omgekeerd. Dit keer is het het monster zelf, de Gruffalo, die Gruffalo jr. waarschuwt voor De Grote Gevaarlijke Muis. Met zijn geschubde staart, zijn vurige ogen, zijn grote snuit en zijn snorharen van ijzerdraad. Dus, zo prent de Gruffalo (de stem van Robbie Coltrane, Hagrid uit de ‘Harry Potter’-reeks) zijn kleinere versie in: NIET alleen het grote, donkere bos in! Maar, als papa Gruffalo diep in slaap is, kan de kleine Gruffalo haar nieuwsgierigheid niet bedwingen. Ze gaat stiekem op weg en kruist het pad van menig dier, behalve dat van de Grote Gevaarlijke Muis. Zou dit dier wel echt bestaan?

De stemmencast bevat grootheden als Helena Bonham Carter (als vertelster mama Eekhoorn), stand up comedian Rob Brydon (als de Slang), veteraan acteurs John Hurt (als de Uil) en Tom Wilkinson (als de Vos) alsmede Shirley Henderson (als het kind van de Gruffalo) en James Corden uit de veelbekroonde BBC-comedy ‘Gavin & Stacey’ (als de Muis). ‘Het kind van de Gruffalo’ werd genomineerd voor een Oscar én een BAFTA in de categorie beste korte animatiefilm.

‘Het kind van de Gruffalo’ is een universeel, charmant en hartverwarmend verhaal geschikt voor jong en oud. Een pareltje van eenvoud. Keer op keer van te genieten, bij uitstek in de wintermaanden voor een heerlijk knapperend open haardvuur. Kort, maar ZEER krachtig!

Ruud Stift

DVD-release: 10 oktober 2012
DVD-release: 19 februari 2020 (Gruffalo 2-DVD Box)