The Equalizer (2014)

Regie: Antoine Fuqua | 132 minuten | actie, misdaad, thriller | Acteurs: Denzel Washington, Marton Csokas, Chloë Grace Moretz, David Harbour, Haley Bennett, Bill Pullman, Melissa Leo, David Meunier, Johnny Skourtis, Alex Veadov, Vladimir Kulich, E. Roger Mitchell, James Wilcox, Mike O’Dea, Anastasia Sanidopoulos Mousis

Er vindt een grote golf aan vergrijzing plaats binnen het actiegenre, maar aan pensioen wordt nog lang niet gedacht. Nadat we eerder de routiniers van ‘The Expendables’ en de ervaren Liam Neeson in ‘Taken’ mochten aanschouwen is het in ‘The Equalizer’ de beurt aan Denzel Washington (eind 2014 60!) om zijn skills te laten zien. Een eerdere samenwerking tussen regisseur Antoine Fuqua en hoofdrolspeler Denzel Washington (‘Training Day’) leverde laatstgenoemde een Oscar op dus met de chemie zit het wel goed.

Losjes gebaseerd op de gelijknamige tv-serie uit de jaren tachtig gaat ‘The Equalizer’ over de attente Robert McCall (Denzel Washington). Op het eerste oog is hij een rustige vent die altijd klaarstaat voor zijn collega’s bij de lokale bouwmarkt. Zijn enige opmerkelijke gewoonte zijn nachtelijke leessessies in de lokale diner. Hier leert hij callgirl Teri (Chloë Grace Moretz) kennen. Wanneer zij de intensive care in wordt geslagen door haar Russische pooier besluit Robert hem op te zoeken. Dit bezoek neemt een grimmige wending en hij voelt zich gedwongen om zijn geheime verleden van zich te laten spreken.

Met ‘Olympus Has Fallen’ liet Fuqua al zien dat hij prima grootschalige actiescènes in beeld kan brengen, in ‘The Equalizer’ wordt deze lijn feilloos doorgetrokken. Het enigszins clichématige verhaal is gelukkig niet storend door een klasse-optreden van Denzel Washington. In het eerste uur wordt zijn karakter zo sympathiek opgebouwd dat het moeilijk is om niet te juichen wanneer hij de eerste groep Russische handlangers ongenadig efficiënt uitschakelt.

Een goeie bad guy is bijna net zo belangrijk als de held en deze is er in de vorm van Teddy (Marton Csokas). Toonaangevend voor dit karakter is een scène waarin hij net iemand heeft afgeranseld en je hem de tanden van zijn slachtoffer uit zijn knokkels ziet peuteren. Een waardige tegenstander dus.

Waar ‘The Equalizer’ steekjes laat vallen is meer in de categorie verhaalopvolging. Robert komt wel heel makkelijk weg met zijn moordpartijen en de initiële reden waarom hij deze weg was ingeslagen lijkt er op den duur niet meer toe te doen. Escortgirl Teri is bijvoorbeeld wel heel snel van het toneel verdwenen.

Voor een film die eigenlijk niet meer of minder is dan een traditionele wraakfilm heeft Fuqua puik werk afgeleverd. De speelduur van 131 minuten is lang voor een actiefilm maar voelt gelukkig niet zo aan. Een simpele maar goeie opzet zorgt voor een heerlijke wegkijker waarbij de slimmigheden van ‘The Equalizer’ je blijven verbazen. Een heerlijk inventief slot zorgt ervoor dat een volgend bezoek aan de bouwmarkt je op rare ideeën kan brengen.

Scott van der Winden

Bioscooprelease: 25 september 2014
DVD- en blu-ray-release: 23 januari 2015