TMNT – Teenage Mutant Ninja Turtles (2007)

Regie: Kevin Munroe | 87 minuten | actie, animatie, komedie, avontuur, fantasie | Nederlandse stemmencast: Ewout Eggink, Stan Limburg, Rolf Koster, Florus van Rooijen, Hans Hoekman, Laura Vlasblom, Bart Bosch, Metta Gramberg, Rob van de Meeberg  | Originele stemmencast: Chris Evans, Sarah Michelle Gellar, Mako, Kevin Smith, Patrick Stewart, Laurence Fishburne, Ziyi Zhang, Mitchell Whitfield, James Arnold Taylor, Mikey Kelley, Nolan North, John Di Maggio, Paula Mattioli, Kevin Michael Richardson, Fred Tatasciore

De Teenage Mutant Ninja Turtles (hierna: TMNT) kwamen eerst als stripfiguren tot leven in 1984, ze waren bedacht als parodie op de standaard striphelden. Er werden slechts 3000 strips gedrukt en die waren meteen uitverkocht. Al snel kregen de bedenkers, Kevin Eastman en Peter Laird, een aanbod voor speelgoed en een televisieserie, die wereldwijd ongekend populair werd. En zoals elke melkkoe wordt gemolken tot ze leeg is, gebeurde het ook met de TMNT: er kwam uiteraard een film, en nog een film, die al minder was dan de eerste. In 1993 kwam er nog een derde film en toen was de koek echt op. Het werd stil rond onze gemuteerde helden en dat bleef het bijna vijftien jaar lang.

Maar nu zijn de Turtles zijn terug. En hoe! Met een team van 400 mensen is in ongeveer tweeënhalf jaar een animatie gecreëerd die zijn weerga niet kent. Het klinkt als een verkooppraatje, maar het moet gezegd: dit behoort tot het beste wat er op animatiegebied is gemaakt. Helemaal van deze tijd en verder. Ook in het maakproces. In videoconferenties hebben de verschillende teams in Hong Kong en Los Angeles contact met elkaar gehouden. Men kon 24 uur per dag doorwerken, want als ze in L.A. klaar waren, konden ze in Hong Kong beginnen. Met super hogesnelheidsinternetverbindingen werden dan de bestanden uitgewisseld. Er is dus flink doorgebuffeld en met indrukwekkend resultaat.

Het is altijd even wennen om tweedimensionale stripfiguren 3d uitgewerkt te zien in een film. Dat valt vooral op bij de ‘echte mensen’ in de film. Hun vormen zijn (bewust) stripachtig en de manier van bewegen blijft nét niet echt, maar de schaduwwerking en de details van bijvoorbeeld de wapperende haren zijn over the top realistisch, even wennen dus. De Turtles zelf zijn gewoonweg fantastisch mooi gemaakt. Evenals alle voorwerpen en omgeving. Kunststukjes. Zelden is er in animatiefilm zo veel aandacht besteed aan details van het materiaal en de kleuren, om het allemaal echter dan echt te maken, maar dan nog beter. De settings zijn ook heel indrukwekkend. Prachtig is de skateboardrit door het riool. Een ander hoogtepunt, ook in beweging vooral, is het gevecht tussen Leonardo en The Nightwatcher.

En het verhaal? Goed genoeg, vooral door de goed uitgewerkte karakters en hun onderlinge relaties. Wat betreft verhaalontwikkeling had het wel iets beter gekund, iets minder vergezocht misschien, of gewoon beter onderbouwd. En aan het einde is het wel heel plotseling klaar en afgelopen. Dat had spannender gemogen. De leeftijdsaanduiding van ‘TMNT’ is 6+, dat is wat aan de lage kant. De makers hopen wellicht op een zo breed mogelijk publiek. Maar het verhaal opent met een hoog ‘Lord Of The Rings’ Gehalte, met massale gevechten en indrukwekkende monsters, tof, maar voor de zesjarigen toch wel iets te eng.

De doelgroep van ‘TMNT’ bestaat ongetwijfeld uit de mensen die vroeger fan waren en natuurlijk vooral hun nageslacht. Er zijn een aantal van de oude elementen verloren gegaan, zoals de typische humor, die wat karig is hier, toch is het onwaarschijnlijk dat ze na afloop teleurgesteld uit de bioscoop komen. Want ‘TMNT’ is een lust voor het oog en biedt een middag uitstekend vermaak voor (niet té) jong én oud. Misschien worden door deze film de helden van de vaders wel de nieuwe helden van hun kinderen.

Arjen Dijkstra

Bioscooprelease: 18 april 2007