Goud (2020)

Recensie Goud CinemagazineRegie: Rogier Hesp | 90 minuten | drama | Acteurs: David Wristers, Marcel Hensema, Loes Haverkort, Anna Tenta

Soms is het niet handig een synopsis te lezen, omdat ie spoilert. Zo ook bij ‘Goud’, een lineair filmverhaal rond een zeventienjarige turner (Timo, Wristers) die succesvol wil worden, nee moet worden van zijn verbitterde, gehandicapte vader (Hensema), die door Timo wordt verzorgd. Wordt ie ook nog verliefd op de fysiotherapeut Irene.

Logisch: het is Loes Haverkort. De persmap spreekt van ‘heftige gevoelens’ en ‘coming of age’, maar waar is de dramatische spanning? Daar moeten we een tijdje op wachten. Waar is bijvoorbeeld de moeder van Timo? En waarom zien wij niet nog meer van Hensema, het enige ambigue, zelfs vileine personage in de film?

Er wordt redelijk geacteerd in ‘Goud’, wat ook verwacht mag worden met Hensema en Haverkort. Over de debuterende Wristers (een topturner in het echte leven) valt weinig te zeggen: hij krijgt veel speeltijd en doet het goed als de bleue Timo. En de dochter van Irene de fysio met de mooie ogen is een grappig meisje. Maar waartoe is deze film nu echt op aard?

Een vraag die zich vaker voordoet bij Nederlandse films. Een vraag die makers zich zouden moeten stellen voordat het scenario af is en de broodnodige financiering is rondgemaakt, al is dat ene pareltje misschien de reden van het hele Nederlandse filmsubsidiestelsel. Dat pareltje waarop wij nog steeds wachten. Net als op de nieuwe Van Warmerdam: alleen op de Messias wordt langer gewacht, maar dit terzijde.

Het technisch vaardig gemaakte ‘Goud’ heeft zeker potentie. Rogier Hesp zoekt een ingang in het opvullen van emotionele leegte. Timo en Loes hebben een tekort in hun privé-leven dat sport niet kan compenseren. Een tekort dat vooral bij Timo wordt uitgewerkt. Er is een veelbelovende scène waarin de zeventienjarige turner eerst met het dochtertje in bed stapt, en vervolgens bij Irene. De intieme scène heeft iets noodzakelijks, maar wordt niet genoeg uitgediept.

Jan-Kees Verschuure

VOD-release: 20 mei 2020 (Picl)
VOD-release: 3 juni 2020