Swallow (2019)

Recensie Swallow CinemagazineRegie: Carlo Mirabella-Davis | 94 minuten | drama, thriller | Acteurs: Haley Bennett, Austin Stowell, Denis O’Hare, Elizabeth Marvel, David Rasche, Luna Lauren Velez, Zabryna Guevara, Laith Nakli, Babak Tafti, Nicole Kang, Olivia Perez, Kristi Kirk, Alyssa Bresnahan, Maya Days

Een goede horrorfilm speelt in op angstgevoelens. De beste genrefilms verhandelen over diepgewortelde angsten zoals de angst om opgejaagd te worden of gewelddadige partners. Hoe dichter in de realiteit geworteld, hoe beter. Want wat is enger: een psychopathische reus met hockeymasker of gevangen zitten in een keurslijf waarin je jezelf kwijtraakt? De kans dat het laatste scenario werkelijkheid wordt is een stuk reëler dan een moordlustige kolos.

In ‘Swallow’ draait het om Hunter (Haley Bennett). Deze ietwat muizige vrouw heeft het schijnbaar getroffen. Ze is getrouwd met een rijke man en heeft alle tijd om zich op haar kunst en binnenhuisinrichting toe te leggen. Dat klinkt als een sprookje, maar de realiteit is anders. Hunter zit gevangen in een gouden kooi en haar schoonfamilie verwacht dat zij zich volledig naar hun grillen schikt. De vrouw voelt zich geïsoleerd van de wereld. Dan wordt ze onverwachts zwanger. Nieuws dat haar overvalt en waardoor ze een bijzondere tic ontwikkelt. Hunter besluit verschillende gebruiksvoorwerpen te eten. Het begint met een knikker, maar gaat al snel verder naar punaises. Deze gewoonte past niet in het perfecte plaatje waaraan ze moet passen…

‘Swallow’ is een bijzondere film. Carlo Mirabella-Davis heeft geen klassieke horror ingeblikt, maar een compleet eigenzinnig griezelverhaal. Deze productie mikt voornamelijk op psychologische terreur. Mirabella-Davis besteedt veel aandacht aan de setting en de personages, zodat de sfeer steeds naarder wordt naarmate de film vordert. Het feit dat Hunter allerlei vreemde voorwerpen consumeert – een punaise en een batterij bijvoorbeeld – is duidelijk minder belangrijk dan de interactie tussen de vrouw en haar kille schoonfamilie.

Dit is een ‘slowburner’. Een film die traag opbouwt naar een climax. Bennett zet een fenomenale prestatie neer en bewijst gemakkelijk een film te kunnen dragen. ‘Swallow’ is een bijzondere film over een bijzondere vrouw. Een film over menselijke interactie en de angst om alleen achter te blijven. Een verstikkende relatie zoals waar Hunter inzit, hoeft echter niemand te… slikken!

VOD-release: 21 mei 2020