The Lincoln Lawyer (2011)

Regie: Brad Furman | 118 minuten | drama | Acteurs: Marisa Tomei, Matthew McConaughey, William H. Macy, Josh Lucas, Ryan Phillippe, John Leguizamo, Michaela Conlin, Bryan Cranston, Margarita Levieva, Katherine Moennig, Frances Fisher, Shea Whigham, Michael Peña, Michael Paré, Bob Gunton

McConaughey is gemaakt voor deze rol. De gewiekste advocaat met de snelle babbel, de maatpakken en de zwarte Lincoln Town Car lijkt een versie van de Texaan zelf te zijn, met het enige verschil dat hij ditmaal zijn shirt wel aanhoudt. De manier waarop hij bezit neemt van zijn rol en daarmee het avontuurlijke drama vanaf het begin draagt, toont eens te meer aan hoe onderbenut de acteur met de brede Prodent-grijns is in de vele matige rom-coms waar hij jaarlijks in moet opdraven. Terwijl hij in een film als ‘A Time To Kill’ – niet ontoevallig ook een rechtbankdrama – toch al liet zien wat hij verder in zijn mars heeft. Het maakt van ‘The Lincoln Lawyer’ een vlotte misdaadthriller die naast McConaughey kan steunen op een solide cast van bijrollen, waaronder William H. Macy, Marisa Tomei en Bryan Cranston.

Mick Haller (McConaughey) kent als flashy defense attorney alle trucs die hij binnen het Amerikaanse systeem tot zijn beschikking heeft, waardoor hij de meeste zaken in zijn voordeel weet af te sluiten, zowel in de rechtbank als op de straten van Los Angeles. De combinatie van de scherpte van een intelligente advocaat die bij zijn pleidooi voor de jury alles onder controle heeft, en de ongedwongen flair waarmee hij zich buiten de rechtbank begeeft, is aan McConaughey wel toevertrouwd. “Je zou op deze straten best kunnen overleven,” stelt zijn chauffeur dan ook, die zelf niet altijd even netjes binnen de lijntjes van de wet gelopen heeft en Haller rondrijdt om de rekening van zijn eigen rechtsgang te kunnen betalen. “Waar denk je dat ik mee bezig ben?” is het gegrijnsde antwoord.

De zaken gaan goed, en het gaat Haller op de meeste vlakken voor de wind. Totdat hij de zaak van zijn leven in de schoot geworpen krijgt, in de vorm van voornaamste bijrol Ryan Philippe. Zijn verwende rijkeluiszoon Louis Roulet is de nieuwste verdachte in een lange rij dubieuze karakters die vanuit de achterbank van de zwarte Lincoln worden voorzien van juridische bijstand, en het is voor de kijker opnieuw afwachten hoe onschuldig Hallers recentste cliënt is. De morele bezwaren die Haller daarbij langzaam bij zijn eigen praktijken op begint te werpen, vormen dan ook een belangrijk onderdeel van de thematiek van het verhaal. Zijn grootste angst is niet het vrijgesproken krijgen van personen die wel degelijk schuldig blijken te zijn, maar het niet langer kunnen herkennen van onschuld. Waardoor hij zijn zelfbeeld gaandeweg wat bij moet stellen.

Een achtergrond die verder uitgewerkt wordt op basis van zijn relaties. Voornamelijk zijn band met Maggie (Tomei), waar hij van gescheiden is en met wie hij bovendien een dochter heeft. Maar ook relaties die Haller binnen het systeem heeft, zoals zijn vriend en vaste onderzoeker Levin (H. Macy), en detective Lankford (Cranston), die hem kwalijk neemt dat hij in de rechtbank aan de kant van de verdachten staat. Grote namen in helaas wat onderbenutte posities, doordat niet iedere relatie even goed uitgewerkt wordt, ondanks het grotere doel dat ze in het verhaal dienen.

Gelukkig blijft de plot voornamelijk gericht op het proces van Roulet, dat steeds gecompliceerder lijkt te worden. Hij wordt in eerste instantie verdacht van het mishandelen van een prostituee, maar er blijkt veel meer aan de hand te zijn. Hoe is een rijke jongen uit Beverly Hills eigenlijk bij een moreel wellicht niet al te stabiele advocaat als Haller terecht gekomen, die doorgaans toch wat andere figuren tot zijn klantenbestand rekent? En wat is het verband met zijn eerdere zaken? McConaughey’s Haller moet diep gaan om de antwoorden te vinden, terwijl Philippe erg sterk is in zijn rol als verdachte met meerdere gezichten. Het verhaal ontvouwt zich als een even spannend als aangenaam boek, dat slechts wat hapert doordat auteur Michael Connelly op de pagina’s van dat boek veel meer ruimte had voor de ontwikkeling van zijn bijrollen dan dat regisseur Brad Furman op het grote scherm heeft.

Voor een film met de titel ‘The Lincoln Lawyer’ is de titulaire advocaat voor deze bewuste zaak uiteindelijk maar weinig in zijn auto te vinden. Het idee is echter vooral dat hij veel zaakjes geregeld krijgt vanaf de achterbank van zijn klassieke Amerikaan. Het is daarmee vooral een metafoor voor de manier waarop hij zijn werk doet en de – voor de tegenpartij – bijna vervelende wijze waarop hij keer op keer door het systeem glijdt. Voor de kijker is dat gewoon genieten. Zowel McConaughey als Haller doen waar ze goed in zijn, terwijl McConaughey precies lijkt te weten wat de film wel, en vooral ook wat de film niet is, waardoor zijn vermakelijk geschreven hoofdrol hem past als de maatpakken die hij in zijn kofferbak bewaart.

Robert Nijman

Bioscooprelease: 28 april 2011