The Sand Lily – Kum Zambagi (2023)
Regie: Mehmet Demir Yilmaz | 90 minuten | drama | Acteurs: Mert Turak, Özge Borak, Tuncay Çagil, Murat Ercanli, Ugur Kayabasi, Orhan Kilic, Berfin Kiymaz, Mesut Kurt, Altug Tuncel
In ‘The Sand Lily’ (2023) van Mehmet Demir Yilmaz lijden een man en een vrouw aan onbeantwoorde liefde. Hij hunkert naar haar, terwijl zij haar ex niet kan loslaten. Maar het verschil is dat hij niet zo ‘likeable’ is. Je kunt er eigenlijk best inkomen dat zij hem niet ziet staan.
Voor visser Yunus (Mert Turak) is het een dag als alle andere, tot Afife langskomt op zijn werk. Afife (Özge Borak) heeft hem ooit afgewezen, maar hij houdt nog steeds van haar. Ze zonderen zich af en dan komt Afife snel ter zake. Ze is onvruchtbaar en verstoten door haar (inmiddels) ex-man. Haar vader heeft haar uit huis geschopt, dus nu verblijft ze bij een neef. Daar kan ze alleen niet lang blijven. Als Yunus nog steeds wil trouwen, dan wil ze dat ook.
Afife managet de verwachtingen: ze wil wel voor Yunus zorgen, maar hij hoeft er niet op te rekenen dat ze ook van hem zal houden. Sterker nog, ze is “te moe om van iemand te houden.” Dat laatste blijkt niet helemaal waar, maar dat weet Yunus op dat moment nog niet. Vooralsnog noemt hij Afife zijn ‘zandlelie’, een mooie bloem die aan de rand van het bos groeit. Plukken is verboden. Doe je het wel, dan volgt er een flinke bekeuring.
De metaforische boodschap is helder: als je van een vrouw houdt, laat haar dan zijn. Anders is ze niet meer wie je liefhebt. Maar Yunus kan Afife moeilijk loslaten. Nadat het huwelijk gesloten is, houdt hij hoop en zoekt hij toch genegenheid. Het lijkt allemaal geen zin te hebben, want Afife blijft onwillig. Als hij vertelt dat hij een week wegblijft om visvallen te repareren, boeit het haar helemaal niets. Ze neemt niet eens afscheid.
Yunus krijgt van zijn baas te horen dat de klus minstens vijftien dagen gaat duren. Helaas voelt de kijkervaring vanaf hier ook wel zo. Yunus wordt door een collega-visser in contact gebracht met een man die kan ‘helpen’. Als hij maar geld betaalt en precies doet wat hij zegt, dan zal Afife wel van hem gaan houden. Ondertussen wordt Afife thuis romantisch benaderd door haar ex-man, van wie ze nog altijd houdt. Maar is die liefde echt wederzijds?
Behalve het lage verteltempo is meeleven een probleem. Yunus is wel heel stumperig en meelijwekkend gemaakt. Bovendien is hij soms horkerig tegen Afife; logisch dat ze daar geen zin van krijgt. Dan is er nog hun overeenkomst, die hij feitelijk aan het schenden is. Al met al weinig redenen om hem haar liefde te gunnen.
Er worden wel nog wat gevoelige snaren geraakt. Mooi is de dialoog tussen Afife en haar buurvrouw, waarin ze vertelt over haar gevoelens voor haar ex en zijn reactie op haar onvruchtbaarheid. Borak maakt hier indruk met haar spel. En wanneer de wanhopige Yunus door zijn collega’s wordt bespot, voelt dat intens tragisch.
In ‘The Sand Lily’ mag een man eindelijk met zijn liefdesobject trouwen, maar alleen als hij er geen liefde voor terugvraagt. Dat vragen doet hij toch, tegen de afspraak in. Daarbij is hij onnozel, stuntelig en bij vlagen lomp. Voor wie desondanks met hem kan meeleven, is deze film misschien (net) de moeite waard.
Ester Šorm
Waardering: 2
Bioscooprelease: 3 juli 2025