Tillie’s Punctured Romance (1914)

Regie: Mack Sennett | 72 minuten | komedie | Acteurs: Charles Chaplin, Marie Dressler, Mabel Normand, Mack Swain, Charles Bennett, Chester Conklin

Charlie Chaplin – zonder bolhoed!? – papt aan met de lelijke en naïeve dochter Tillie van een rijke boer. Niet omdat ze nou zo leuk is, maar omdat ze het geld van haar vader wel voor hem wil stelen. Al snel wordt Tillie betrapt door de politie. Charlie raakt zijn interesse kwijt en gaat verder met zijn grote liefde Mabel. Dan komt een rijke oom van Tillie te overlijden. Tillie erft al zijn geld. Als Charlie dat in de krant leest verlaat hij snel zijn Mabel om het opnieuw bij Tillie te proberen. Met weinig succes natuurlijk.

In de lange speelfilm ‘Tillie’s Punctured Romance’ speelt de bekende komiek Charlie Chaplin onder de regie van regisseur Mack Sennett. Al vaker werkte hij samen met deze regisseur, maar in deze film is dat voor het laatst. Na deze film schreef en regisseerde Chaplin al zijn films zelf. Hij wilde meer vrijheid en had de behoefte om zijn visie over uiteenlopende onderwerpen te verkondigen. Dat doet hij dan volop ook in zijn latere korte films.

‘Tillie’s Punctured Romance’ is een vrij saaie film. Een aantal scènes zijn zeker leuk. De conflicten tussen de twee dames zijn bijvoorbeeld erg komisch. Ook Tillie (Marie Dressler) is de eerste tien minuten erg lachwekkend. Dat lompe gedrag en die vreselijke manieren: erg grappig. Maar over het algemeen heeft deze film weinig inhoud. Het verhaal is erg cliché – mannen zijn altijd weer uit op het geld van vrouwen – en de film duurt gewoon te lang. Te veel herhaling en een te laag tempo maken de film af en toe erg saai. Na twintig minuten is het echt wel mooi geweest. Charlie Chaplin doet het overigens zeker niet slecht. Hij houdt als enige het tempo erin en heeft zoals altijd eigenaardige trekjes. Toch is het voor een Chaplin fan moeilijk te geloven dat de eerlijke zwerver ineens is veranderd in een manipulerende vrouwenversierder.  ‘Tillie’s Punctured Romance’ is gewoon geen aanrader. Als je dan toch van Charlie Chaplin wilt genieten: zijn eigen  films zijn zeker de moeite waard.

Redactie Cinemagazine