And So It Goes (2014)

Regie: Rob Reiner | 94 minuten | komedie, drama, romantiek | Acteurs: Michael Douglas, Diane Keaton, Sterling Jerins, Annie Parisse, Austin Lysy, Michael Terra, Sawyer Tanner Simpkins, Maxwell Simkins, Maurice Jones, Yaya DaCosta, Scott Shepherd, Andy Karl

Rob Reiner werd bekend als de vrijgevochten schoonzoon van Archie Bunker – type eeuwige student en hippie, die het niet verwonderlijk geregeld aan de stok kreeg met zijn aartsconservatieve schoonvader, die hem de niet al te vlijende bijnaam ‘Meathead’ gaf. Na zijn tijd bij ‘All in the Family’, een serie die liep van 1971 tot 1979, richtte Reiner zich op een carrière als filmmaker. Met de in cultkringen zeer geliefde ‘mockumentary’ ‘This is Spinal Tap’ (1982), jeugdklassieker ‘Stand by Me’ (1986), de meer dan geslaagde romkom ‘When Harry Met Sally’ (1989), de ijzingwekkende Stephen King-verfilming ‘Misery’ (1990) en het memorabele rechtbankdrama ‘A Few Good Men’ (1992) bouwde hij een indrukwekkend oeuvre op. Het geflopte ‘North’ (1994) betekende een keerpunt in zijn carrière als regisseur; de successen die hij eerder kende, kwamen daarna niet meer terug, al vormde ‘The Bucket List’ (2007) een klein lichtpuntje.

Reiners nieuwste film heet ‘And So It Goes’ (2014). De hoofdrollen zijn voor twee oudgedienden; Michael Douglas en Diane Keaton. Douglas speelt makelaar Oren Little, een verbitterde man die nergens de lol meer van inziet. Sinds het overlijden van zijn vrouw is hij een stuk chagrijn, die totaal niet met mensen kan (en wil) omgaan en hen met zijn nukken bij hem wegjaagt. Bovendien raakt hij zijn peperdure villa, die veel te groot is voor hem alleen, aan de straatstenen niet kwijt, maar weigert hij te zakken in prijs. Oren heeft een zoon met een drugsprobleem, maar die heeft hij al jaren niet meer gezien. Totdat deze Kyle (Austin Lysy) ineens op de stoep staat, met Orens kleindochter Sarah (Sterling Jerins). Of opa op zijn kleindochter kan passen zolang zoonlief in de gevangenis zit? En laat Oren nou net een gruwelijke hekel aan kinderen hebben… Maar hij heeft buiten zijn buurvrouw Leah (Diane Keaton) gerekend. Hoewel ook zij haar man heeft verloren, is Leah in alles de tegenpool van Oren: ze gaat zingend door het leven, is hartelijk en onzelfzuchtig, maar beschikt ook over flink wat empathisch vermogen (lees: ze jankt wat af). Omdat Oren zelf geen zin heeft om op de tienjarige Sarah te passen, schakelt hij zijn buurvrouw in. Maar zo gemakkelijk komt hij er natuurlijk niet van af.

Een knorrige vent die door zijn warmhartige buurvrouw zijn levenslust terugkrijgt; waar hebben we dat eerder gezien. ‘And So It Goes’ is niet alleen wat zijn (simpel ogende) titel betreft nauw verwant aan ‘As Good As it Gets’ (1997); ook qua thematiek zijn er grote parallellen te trekken. En daar hebben we meteen een van de eerste gebreken van deze film te pakken: de originaliteit is ver te zoeken. Bovendien laat het verloop van de film zich op voorhand al raden. ‘And So It Goes’ gaat bovendien gebukt onder een gebrek aan sympathieke, geloofwaardige personages. Dat we voor Oren geen sympathie voelen is ergens natuurlijk wel logisch, maar ook Leah is met haar eeuwigdurende gejammer en gehuil niet bepaald onze favoriet. Wel een typische Diane Keaton-rol natuurlijk (misschien had Reiner een andere actrice moeten strikken). Zelfs de jonge Sarah weet ons nauwelijks te bekoren; ze is simpelweg té braaf voor een tienjarige. Al deze mankementen zijn terug te brengen tot één groot probleem: het script van Mark Andrus voldoet niet. Het is te veel een herhaling van zetten, te veel geklets en gejank, er is te weinig chemie tussen de acteurs en hun interactie mist pit.

Met Michael Douglas en Diane Keaton verwacht je genoeg ‘star power’ in huis te hebben om een degelijke romantische komedie af te leveren, maar dat is hier niet het geval. Hoe goed je je best ook doet om deze film het voordeel van de twijfel te geven, aan het einde van de rit kun je niet anders concluderen dan dat ‘And So It Goes’ een verspilling van tijd is geweest voor alle betrokkenen – en voor jou zelf!

Bioscooprelease: 7 augustus 2014
DVD- en blu-ray-release: 18 februari 2015