Groenland (2015)

Regie: Tomas Kaan | 90 minuten | drama | Acteurs: Gaite Jansen, Thomas Ryckewaert

Het is de droom van iedere kunstenaar: op je eigen expositie de vrouw van je leven ontmoeten. Het overkomt Hugo, een Belgische fotograaf die op zijn expositie de prachtige Iris tegenkomt. Iris werkt voor een groot bedrijf, in haar vrije tijd zingt ze jazzy liedjes. De twee krijgen een relatie en seksen er flink op los, maar steeds lijkt er iets te ontbreken in het leven van Hugo. Iets wat misschien in het verre Groenland is te vinden.

Telefilm ‘Groenland’ is een arty drama dat het zonder echte plot moet stellen. Geen probleem, zoals het ook geen probleem is dat Hugo’s karakter zich nauwelijks ontwikkelt. Wat Groenland wil is het duiden van diens psyche. Helaas is Hugo minder een personage dan een type: dat van de maatschappijkritische kunstenaar. Dit type kom je nog zelden tegen in de bioscoop en dat is niet voor niets. Waar het type in de jaren 60 en 70 nog de populaire tegenpool was van zogenaamde burgerlullen (bekijk ‘Turks Fruit’, beluister Armand), is met het verdwijnen van hippies, punks én burgerlullen ook dit type verdwenen.

Hugo is bovendien geen personage dat veel sympathie wekt.  Pretentieus en arrogant, maar tegelijk heel naïef in de manier waarop hij de bevolking van Groenland idealiseert. En hypocriet, wanneer hij scheldt op dezelfde maatschappij die zijn fotoproject met een subsidie beloont. Uiteraard is er niets tegen een onsympathiek hoofdpersonage, maar dan moet hij wel iets te melden hebben (bekijk ‘Naked’). Helaas kunnen we Hugo op weinig zinnigs betrappen.

Om het verhaal nog wat pit te geven, trekt regisseur Tomas Kaan de filmische trukendoos open. Kleurrijke letters buitelen soms over het scherm, de film is afwisselend in kleur en zwart-wit, er zijn spannende geluidseffectjes, nerveuze scènes wisselen af met verstilde fotografie. Ook de fijne muziek (TC Matic, Blur, Japan, Arcade Fire) is hier op zijn plek. Het zorgt ervoor dat het bekijken van ‘Groenland’ toch ook weer geen straf is.

‘Groenland’ is het soort film waarmee je dertig jaar geleden nog makkelijk kon wegkomen, maar die anno 2015 ouderwets aandoet. Zodat de meest conservatieve Telefilm van jaargang 2015 afkomstig is van de VPRO en de hipste (‘Aanmodderfakker’) van de duffe AVRO/TROS-combi. Inderdaad, tijden veranderen (beluister Bob Dylan).

‘Groenland’ wordt zaterdag 14 februari 2015 om 20 uur uitgezonden op NPO 3.