Ninja Turtles – Teenage Mutant Ninja Turtles (2014)

Regie: Jonathan Liebesman | 101 minuten | actie, avontuur, komedie, fantasie, science fiction | Acteurs: Megan Fox, Will Arnett, William Fichtner, Alan Ritchson, Noel Fisher, Pete Ploszek, Johnny Knoxville, Jeremy Howard, Danny Woodburn, Tony Shalhoub, Tohuru Masamune, Whoopi Goldberg, Minae Noji, Abby Elliott, Madison Mason

Ooit begonnen als een parodie in stripvorm op Marvels Daredevil ontstegen de Teenage Mutant Ninja Turtles hun inspiratiebron al snel in succes. Begin jaren 90 waren de Turtles op het hoogtepunt van hun populariteit; stripboeken, een tekenfilmserie, speelgoed en zelfs een eigen speelfilm.

De aankondiging van een nieuwe door Michael Bay geproduceerde speelfilm werd erg sceptisch ontvangen. Temeer omdat al snel bleek dat de Turtles ditmaal geen gemuteerde schildpadden zouden zijn maar buitenaardse wezens. Na enorme online verontwaardiging van een trouwe fanbase werd dit idee snel van tafel geveegd en werd het originele oorsprongsverhaal, zij het met wat aanpassingen, aangehouden.

In ‘Ninja Turtles’ worden de Turtles niet gespeeld door professionele vechtkunstenaars in kostuums van de hand van Muppets-bedenker Jim Henson, maar mogen we het doen met volledige CGI creaties. Maar voordat we deze in actie mogen zien maken we kennis met verslaggever April O’Neil (Megan Fox), geassisteerd door cameraman Vernon (Will Arnett). Verlangend naar wat serieuzere nieuwsvergaring verdiept zij zich in de activiteiten van de Foot Clan, een bende die onder aanvoering van de kwaadaardige Shredder (Tohuru Masamune) de straten van New York terroriseert.

Tijdens haar onderzoek stuit ze op de Teenage Mutant Ninja Turtles en hun sensei Splinter. Onbedoeld krijgt  Shredder hierdoor lucht van het bestaan van de Turtles en ziet kans om zo zijn plan voor de overname van New York te volbrengen. Uiteraard zal dit niet zonder slag of stoot gaan als het aan de Turtles ligt.

Een toffe comic-stijl proloog stemt hoopvol maar al snel neemt een kinderlijke toon de overhand. Wellicht niet verwonderlijk als je bedenkt dat de rechten van de Turtles tegenwoordig in handen zijn van Nickelodeon. De individuele karakters van nerd Donatello, leider Leonardo, grapjas Michelangelo en rebel Raphael zijn gelukkig nog wel behouden, maar hun uiterlijk is er niet beter op geworden door het gebruik van CGI. In de vaak onnavolgbare cameravoering is het net of de Hulk wat broertjes rijker is geworden. Het Iron Man-achtige pak (mét messenblok) van Shredder en het wat ranzige uiterlijk van Splinter zorgen voor een jammerlijke make-over van de franchise.

Van het verhaal hoeft ook niet teveel verwacht te worden. Er zijn natuurlijk maar zoveel kanten die je op kan gaan als je hoofdrolspelers vier reuzenschildpadden zijn, maar toch voelt het allemaal wat inspiratieloos aan. Wanneer de slechterik zijn plannen voor hun voltooiing tot in detail uit de doeken doet, heb je het idee dat je naar een slechte Bond-film zit te kijken.

Één van de verlossende factoren is een toffe actiescène in de sneeuw, hier zie je goed waar het budget aan is gespendeerd. En stiekem is het toch wel lachen wanneer het groene kwartet hun beatboxkunsten laten zien. Qua casting is er het een en ander aan te merken. Megan Fox is leuk als eyecandy, maar haar acteerkunsten zijn er niet beter op geworden sinds ‘Transformers’. Will Arnett krijgt eigenlijk te weinig te doen om zich echt te profileren en Johnny Knoxville als de stem van Leonardo voelt gewoon erg fout aan.

Even snel cashen met een populaire franchise lijkt het uitgangspunt te zijn geweest van deze nieuwe reïncarnatie van de ‘Teenage Mutant Ninja Turtles’ Het lijkt fans van alle generaties te willen plezieren maar het is juist dit gebrek aan inspiratie wat de film de das om doet.

Zowel fans van het eerste uur als nieuwkomers verdienen beter. Turtle Power is niet meer wat het was.

Scott van der Winden

Bioscooprelease: 21 augustus 2014