Rocky II (1979)

Regie: Sylvester Stallone | 119 minuten | actie, drama | Acteurs: Sylvester Stallone, Talia Shire, Burt Young, Carl Weathers, Burgess Meredith, Tony Burton, Joe Spinell, Sylvia Meals, Frank McRae, Frank Stallone, Fran Ryan

Boem! Een klap op het gezicht. Baf! Een rechtse directe tegen de kaak. Bokser Rocky Balboa (Sylvester Stallone) heeft het zwaar te verduren in een hernieuwd duel met wereldkampioen Apollo Creed (Carl Weathers). De match is een lust voor het oog en vormt de apotheose van Rocky II.

De regie is in handen van Stallone zelf en hij besteedt veel aandacht aan de match tussen beide kemphanen. Het publiek in de overvolle sporthal zorgt voor opwinding, de boksring heeft opvallende, gele touwen en wordt sterk belicht alsof het een arena betreft. De hartstochtelijke aanmoedigingen van de trainers van beide vuistvechters vergroten de spanning. Burgess Meredith bestookt zijn Rocky en Tony Burton Apollo Creed.

Het duel tussen Stallone en Weathers is intens en filmisch sterk. Speeksel en bloed spettert in het rond en overvloedig licht accentueert het schouwspel. Verrassend zijn sommige delen van het duel die in slowmotion verschijnen hetgeen het realisme van een bokswedstrijd vergroot. Weathers en Stallone besteedden vele uren aan de opnames van de vertraagde knokscènes. Naarmate het duel vordert, zien beide heren er steeds slechter uit. Vooral Stallone, toch al niet moeders mooiste, transformeert per ronde steeds meer in een gedrocht.

Minder aansprekend dan het titelgevecht is de verhaallijn van de tweede Rocky-film. Rocky II gaat verder waar Rocky I eindigde, maar Stallone die na het eerste gevecht stopt met boksen vanwege medische gronden en een kantoorbaan zoekt komt niet lekker uit de verf. Daarnaast is de liefde tussen Stallone en zijn bedeesde vrouw Talia Shire prominent, maar komt het soms wat al te zoet over.

Stukken beter is de, terecht, grote rol van Burgess Meredith als Stallones persoonlijke trainer, Mickey. Meredith, die al in de jaren dertig en veertig van de vorige eeuw acteerde, speelt de pannen van het dak. Hij geeft goed uitdrukking aan een oude, fragiele man die maar één liefhebberij heeft in zijn leven: boksen. Hij is de briesende, woedende en, tegelijkertijd, lieve opa van zijn protégé, Rocky. De intense band tussen Stallone en Meredith is het meest boeiend aan de film, buiten het titelgevecht.

Ging het in deel één van Rocky naast het titelgevecht om de karakterontwikkeling van Stallone en zijn vrouw Shire, in deel twee krijgt de bokswedstrijd een prominentere plaats. Het gevecht is heftiger en dramatischer dan in het eerste deel. Sommige scènes keren terug, zoals Stallone die hard traint in de straten van Philadelphia, wederom begeleid door de uitstekende muzikale score van Bill Conti. Stallone rent de befaamde trappen op en tientallen enthousiaste kinderen volgen hun held. Komt zoet over, maar de kids accentueren Rocky’s eenvoudige afkomst en geven je het idee dat de eenvoudige jongen best wel kans maakt tegen de ongenaakbare Creed.

Rocky II is een goed vervolg op het succesvolle eerste deel. De speelfilm borduurt voort op de krenten in de pap van zijn voorganger. Het duel tussen Stallone en Weathers is een bezienswaardigheid en knap gefilmd, maar het verhaal is mager. Stallone en Shire verliezen wat van hun glans uit deel één. Staat tegenover dat Meredith, maar ook Tony Burton, een welkome rol vervullen als onvermoeibare coaches van respectievelijk Stallone en Weathers. Boeiende boksfilm.

Robbert Bitter

Bioscooprelease: 31 januari 1980