The Canyons (2013)

Regie: Paul Schrader | 99 minuten | drama, thriller | Acteurs: Lindsay Lohan, James Deen, NOlan Gerard Funk, Amanda Brooks, Tenille Houston, Gus Van Sant, Jarod Einsohn, Chris Zeischegg, Victor of Aquitaine, Jim Boeven, Lily Labeau, Thomas Trussell, Alex Ashbaugh, Chris Schellenger, Lauren Schacher

Met ‘The Canyons’ wordt er een blik geworpen op de donkere kant van de Hollywoodwereld. Letterlijk. De film heeft namelijk de duidelijke ‘noir’-eigenschappen waar regisseur Paul Schrader altijd al een voorliefde voor leek te hebben; niet alleen vanwege zijn duistere visuele kenmerken, maar ook vanwege zijn thema’s. Het draait in de film enkel om seks, macht en eigenbelang en vooral het overschrijden van die grenzen.

Hoewel de filmproducer Christian zijn vrouw Tara ertoe aanzet om seks te hebben met andere mannen terwijl hij toekijkt en daarnaast ook nog zelf vreemdgaat, wordt hij toch extreem kwaad als hij erachter komt dat Tara seks heeft met acteur Ryan. Ryan heeft een relatie met Gina, die op haar beurt werkt voor Christian. Dat Ryan en Tara een geschiedenis met elkaar hebben blijft voor beide wederhelften lange tijd onbekend. Maar zodra deze affaires uitkomen, leidt dit al snel tot bloederige taferelen waar zelfs onschuldige buitenstaanders bij worden betrokken.

Het hoofdpersonage van de filmproducer Christian wordt gespeeld door porno-acteur James Deen. Hij kickt erop om zijn vrouw in actie te zien met andere mannen, maar als blijkt dat zij ook seks heeft met een van zijn acteurs zonder dat hij erbij is, wordt hij paranoïde. De controle verliezen is zijn grootste angst en vanaf dat moment slaat hij volledig door. Zelfs zijn wekelijkse bezoek aan de psychiater kan hem er niet van weerhouden om vreselijke dingen te doen.

Erg geloofwaardig is het hele drama helaas niet. De onderlinge intriges zijn nog afgezaagder als in de gemiddelde soap en het lijkt alle acteurs volledig te ontbreken aan enig inlevingsvermogen. Meer dan over schoonheid en een dosis ‘sex appeal’ lijken de acteurs niet te beschikken. Zeker James Deen kan zich beter blijven beperken tot zijn carrière in de porno-industrie, het lukt hem namelijk geen moment om ook maar een klein beetje sympathie op te wekken. Enkel Lindsay Lohan weet nog enigszins te overtuigen op het moment dat zij emotioneel volledig gebroken is. Maar de vraag die hierbij rijst is of dit nog aan haar rol toe te schrijven is of dat we gewoon de echte Lindsay te zien krijgen.

Het doet er ook weinig toe, ‘The Canyons’ blijft een teleurstelling. En dat terwijl we van een movie brat als Paul Schrader, de schrijver van klassieke New Hollywood-films zoals ‘Taxi Driver’ en ‘Raging Bull’, toch wel grote verwachtingen hebben. Helaas heeft Schrader met deze lowbudget-productie (naar het scenario van Bret Easton Ellis) niet meer kunnen neerzetten dan een smakeloze erotische thriller over seksueel onverzadigbare (en vooral oninteressante) jongvolwassenen; een film die bovendien ook nog volledig berust op stereotypering en cliché’s.

Redactie Cinemagazine