The Proposal (2009)

Regie: Anne Fletcher | 108 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Sandra Bullock, Ryan Reynolds, Mary Steenburgen, Craig T. Nelson, Betty White, Denis OHare, Malin Akerman, Oscar Nunez, Aasif Mandvi, Niecy Nash, Michael Nouri, Michael Mosley, Maureen Keiler, Dale Place, Mini Anden, Alicia Hunt, Jerrell Lee

Wat is de ultieme oplossing als je aanvraag voor een permanente verblijfsvergunning wordt afgewezen en je toch in een land als de Verenigde Staten wilt blijven? Juist, dan ga je op zoek naar een ‘slachtoffer’ om mee te trouwen! En wie kun je daartoe beter dwingen dan iemand die chantabel is?

Margaret Tate (Sandra Bullock) is redactrice bij een grote uitgeverij in New York en wordt gevreesd door haar personeel. Ze is zakelijk, kil en meedogenloos wanneer de dingen niet gaan zoals zij wil. Zo ook wanneer ze te horen krijgt dat ze het land (en dus het bedrijf) moet verlaten. Ter plekke verzint ze een truc om die uitzetting te omzeilen: ze trouwt gewoon met haar persoonlijke assistent (lees: slaaf) Andrew Paxton (Ryan Reynolds) En hij heeft maar te gehoorzamen om het verhaal mee te spelen anders zal ze hem ontslaan. De ambitieuze Andrew staat in eerste instantie alles met open mond aan te horen, maar bedenkt al gauw een tegenprestatie: hij wil promotie. Margaret beseft dat ze weinig keuze heeft en de deal is dan ook snel gemaakt.

Maar de ambtenaar van vreemdelingenzaken trapt minder snel in dit plan. Hij vermoedt fraude en stelt Andrew een gevangenisstraf in het vooruitzicht als blijkt dat het inderdaad allemaal nep is. Tot de trouwerij zal hij daarom alles in het werk stellen om ze te ontmaskeren. Andrew en Margaret houden echter voet bij stuk. Om hun verhaal kracht bij te zetten vertelt Margaret de ambtenaar dat ze het weekend zelfs bij Andrews ouders door gaan brengen in verband met zijn oma’s verjaardag… in Alaska! Daar zullen ze de familie dan gelijk op de hoogte brengen van hun aanstaande huwelijk. En dat wordt een weekend vol leugens en verrassingen!

Toegegeven, het uitgangspunt van de film is wat ver gezocht. Want welke idioot laat zich nu dwingen om te trouwen met degene die hij het meeste haat? Maar goed, wat maakt het uit bij een romkom?! ‘The Proposal’ is namelijk in alle opzichten een topper in het genre geworden. Na een romantische komedie gemaakt te hebben die niet bijzonder wist te imponeren (’27 Dresses’ (2008)) slaagt regisseuse Anne Fletcher er dit keer wél in om boven het maaiveld uit te komen. Het verhaal is leuk en boeit van begin tot eind, de karakters hebben voldoende diepgang en – erg belangrijk – er valt veel te lachen!  Dat is vooral de verdienste van de indrukwekkende cast. Ryan Reynolds is perfect als de pretty boy next door, die zichtbaar geniet van de ongemakkelijke situaties waarin zijn aanstaande bruid terecht komt zodra ze in Alaska aankomen. Puur leedvermaak! Sandra Bullock doet waar ze erg goed in is: (charmant) onhandig zijn en komisch ongelukkig kijken als ze weer eens door een zure appel heen moet bijten. De leukste bijrol is voor Betty White, die we vooral kennen uit diverse tv-series zoals ‘The Golden Girls’ en ‘The Bold and the Beautiful’. Als de gekke oma van Andrew weet ze het ene moment nog te choqueren met schunnige opmerkingen, om het volgende moment te ontroeren zoals wanneer ze Margaret het verhaal van ‘de trouwketting’ vertelt. Wil iedereen niet zo’n oma?

Maar terugkomend op Sandra Bullock: die haalt eindelijk weer het niveau van ‘Miss Congeniality’ (2000) en ‘Two Weeks Notice’ (2002). En succes kon ze na het debacle van ‘Premonition’ (2007) ook wel gebruiken. Ze bewijst nog altijd een romkom te kunnen dragen, niet in de laatste plaats door haar charisma en geweldige timing. Samen met Reynolds maakt ze van ‘The Proposal’ echt een must see. Dé romantische komedie van het jaar? Absoluut!

Brian Ligtvoet

Waardering: 4.5

Bioscooprelease: 18 juni 2009