Tommy Boy (1995)

Regie: Peter Segal | 97 minuten | komedie | Acteurs: Chris Farley, David Spade, Brian Dennehy, Bo Derek, Dan Aykroyd, Julie Warner, Sean McCann, Zach Grenier, James Blendick, Rob Lowe, Clinton Turnbull, Ryder Britton, Paul Greenberg, Graeme Millington, Michael Cram, Dean Marshall

‘Ow, That’s gonna leave a mark.” hoor je het hoofdpersonage in de komedie ‘Tommy Boy’ iedere keer weer zeggen. De arme Tommy Callahan (Chris Farley) valt, beukt, botst en stoot zich wat af tijdens de film. Deze ouderwetse slapstick humor is vooral bekend geworden door de avonturen van Laurel en Hardy, hier beter bekend als ‘de dikke en de dunne’. De slapstick heeft in de moderne komedie eigenlijk zijn langste tijd gehad, maar gelukkig heeft ‘Tommy Boy’ nog meer te bieden.

Tommy is op een heuse missie om het bedrijf van zijn vader te redden en te voorkomen dat honderden mensen op straat komen te staan. De concurrent Zalinsky, gespeeld door ‘Blues Brothers’ legende Dan Aykroyd, wil het bedrijf van Callahan namelijk opkopen. Hier stuiten we meteen op de serieuze ondertoon van de film: de harde zakenwereld en de pijnlijke gevolgen die de economische beslissingen van grote bedrijfseigenaren kunnen hebben voor de gewone arbeider. Maar, als we heel eerlijk zijn valt daarvan verder niets te merken tijdens de film, want het is vooral lachen geblazen!

De film schiet uit de startblokken en remt eigenlijk alleen nog maar even af bij de dood van Tommy’s vader. Voor de rest is het een aaneenschakeling van hilarische momenten die zich afspelen tijdens de reis van Tommy en zijn partner-in-crime Richard Hayden (David Spade). De acteerprestaties van Farley en Spade zijn werkelijk van grote klasse. Farley weet de domme goedzak Tommy tot in de kleinste details perfect neer te zetten: zijn loopje, zijn gezichtsuitdrukkingen en de manier waarop hij stamelend praat, alles is perfect en brengt je automatisch in een melige bui. Zet daar tegenover het sarcastische, zelfs cynische personage van David Spade en je krijgt een fantastische en hilarische combinatie die succes garandeert. Deze twee heren speelden ook samen in de films ‘Coneheads’ en ‘Black Sheep’ en zijn als het waren de Blues Brothers van de jaren 90 komedies.

Ondanks dat ‘Tommy Boy’ niet altijd even positief bekritiseerd wordt en het misschien nodig is om van te voren al wat melig te zijn als je deze komedie klassieker gaat kijken, is de film zeker aan te raden.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 20 juli 1995