Under Suspicion (2000)

Regie: Stephen Hopkins | 110 minuten | drama, thriller, misdaad | Acteurs: Gene Hackman, Morgan Freeman, Thomas Jane, Monica Bellucci, Nydia Caro, Miguel Ángel Suárez, Pablo Cunqueiro, Isabel Algaze, Jacqueline Duprey, Luis Caballero, Patricia Beato, Sahyly Yamile, Hector Travieso, Marisol Calero, Vanessa Shenk

Sommige films lijken vanaf de eerste minuut te kloppen. De sfeer, de klanken en het intro maken dan dat je je met een gerust hart overgeeft aan wat de makers voor je in petto hebben. Besef van structuur en verhaalopbouw verdwijnen dan naar de achtergrond. ‘Under Suspicion’ is daar een goed voorbeeld van. Het begin, middenstuk en plot vervagen in deze psychologische thriller, die door Gene Hackman en Morgan Freeman boeiend aan elkaar wordt geacteerd. ‘Under Suspicion’ was voor beiden mannen geen tussendoor-project. Al enige tijd probeerden zij de rechten van ‘Garde à vue’ in handen te krijgen. De roman ‘Brainwash’ van John Wainwright is samen met deze Franse productie de grote inspiratiebron voor ‘Under Suspicion’. Toen het eenmaal zover was wisten Hackman en Freeman als uitvoerend producenten en hoofdrolspelers op deze sterke fundamenten een meesterwerkje te bouwen.

Het scenario van ‘Under Suspicion’ biedt veel perspectief voor goede acteurs. Het zijn de dialogen en non-verbale acteerprestaties die de film dragen en zo interessant maken. Ze hebben betrekking op het menselijk handelen in benauwde en ongemakkelijke situaties. Hackman en Freeman wisten waarschijnlijk wat zij in huis hadden. Verschuilen achter grootse filmlocaties en luidruchtige actiescènes is er namelijk niet bij. Veel close-ups en een vernuftige constructie om flashbacks te integreren, werken als een vergrootglas op het acteertalent. ‘Under Suspicion’ is met haar geringe filmlocaties prettig overzichtelijk, maar daarmee des te imponerender met haar verhaallijn. Als de rijke rechter Henry Hearst (Gene Hackman) op het punt staat te vertrekken naar een benefietgala voor de slachtoffers van een orkaan, belt politierechercheur Victor Benezet (Morgan Freeman) hem op. Wanneer Hearst gevraagd wordt even langs te komen op het politiebureau, is dat het begin van een lange warme en zweterige avond in Port San Juan, Porto Rico. Terwijl de plaatselijke bevolking op straat Zuid-Amerikaans carnaval viert, is de spanning in het politiebureau om te snijden. Een mooi filmisch contrast dat de film een onheilspellend randje geeft.

Thomas Jane (Detective Felix Owens) brengt wat verfrissend tegenwicht in de doorleefdheid van de twee hoofdkarakters. Met zijn jonge honden-mentaliteit brengt het karakter wat venijn en een glimlach in de zaak. Want humor zul je in deze film niet veel tegen komen. ‘Under Suspicion’ is geen film waarbij de plot noodgedwongen nog even snel gekunsteld is. Hier geen alles beëindigende autoachtervolgingen en geen stuntwerk om de film naar zijn geregisseerde hoogtepunt te brengen. De film eindigt stil, maar spannend. Het psychologische in deze thriller is dan ook voornamelijk van toepassing op de kijker. Want deze zal in zijn of haar hoofd nog het één en ander recht moeten zetten.

Tjeerd Kooistra

Bioscooprelease: 30 november 2000