War Dogs (2016)

Regie: Todd Phillips | 114 minuten | komedie, drama, oorlog | Acteurs: Miles Teller, Jonah Hill, Ana de Armas, Bradley Cooper, Kevin Pollak, Dan Bilzerian, Julian Sergi, Ali Chen, Ashley Spillers, Shaun Toub

De (Amerikaanse) filmposter van ‘War Dogs’ lijkt als twee druppels water op het iconische affiche van Brian de Palma’s ‘Scarface’ (1983). Waar in het origineel een gevaarlijk ogende Al Pacino staat afgebeeld, is het hier de immer sullige Jonah Hill die, precies in dezelfde houding, de wereld tegemoet kijkt. Naast hem staat, contrasterend in het donker, Miles Teller. Ook zijn blik is weinig intelligent. Het doet vermoeden dat ‘War Dogs’ een parodie op voornoemde misdaadfilm betreft. Toch is ‘War Dogs’ opvallend serieus, ook gezien de mededeling aan het begin van de film dat ‘War Dogs’ gebaseerd is op een waargebeurd verhaal.

Dat verhaal is onwaarschijnlijk genoeg om een verfilming te rechtvaardigen. De twee acteurs op de filmposter spelen de knullige stoners Efraim Diveroli (Hill) en David Packouz (Teller), die van kleine, legale wapenhandelaars uitgroeien tot een grote speler op het wereldtoneel. Een miljoenendeal met het Amerikaanse leger brengt hun faam en rijkdom. Wat het leger echter niet weet, is dat de twee twintigers met hun waar gesjoemeld hebben. De zaken lopen daarop volkomen uit de hand.

‘War Dogs’ zoekt het daarin vooral in een weergave van de gebeurtenissen. De personages zijn niet meer dan plotmatige pionnen. De manier waarop Packouz de wapenhandel wordt ingesleurd, is bijvoorbeeld geen toonbeeld van karaktergestuurde plotontwikkeling. Zijn handel in beddengoed voor bejaardenhuizen kent geen vooruitgang, zijn vriendin is net zwanger geraakt en net op dat moment komt hij weer in contact met zijn jeugdvriend Diveroli, die hem om hulp vraagt in zijn wapenhandel. De keuze voor geld is snel gemaakt voor de naïeve Packouz. Ethische vragen rondom de wapenwedloop worden (ook in het restant van de film) niet gesteld.

Dat maakt hun avonturen weinig persoonlijk. De informatieve voice-over van Packouz brengt zijn personage daarbij weinig naderbij. Het komt de betrokkenheid niet ten goede. Het personage van Diveroli is aanvankelijk een stuk interessanter, omdat hij gedreven wordt door een fijne vorm van waanzin. Jonah Hill is bovendien veelzijdig genoeg om in zijn rol te kunnen groeien. Maar ook daar gaat de film nooit echt de diepte in. ‘War Dogs’ blijft hangen in een afstandelijke eenzijdigheid.

Dat is jammer, want visueel is de film niet onaardig. Regisseur Todd Philips (‘The Hangover’-trilogie) zet een heerlijke, doch ietwat conventionele sfeer neer. Ook het acteerwerk is prima in orde. Hoewel de dialogen door de vele platgetreden en onspontane one-liners het de acteurs niet makkelijk maken, zetten ze een overtuigende rol neer. Bovenal geeft ‘War Dogs’ een wetenswaardige inkijk in de absurde mondiale wapenruil, waarin niet alleen pistolen, maar ook tanks als voetbalplaatjes van hand tot hand gaan. Het had alleen allemaal wel wat persoonlijker gemogen.

Wouter Los

Bioscooprelease: 18 augustus 2016
DVD- en blu-ray-release: 21 december 2016