Accidental Hero – Hero (1992)

Regie: Stephen Frears | 117 minuten | drama, komedie | Acteurs: Dustin Hoffman, Geena Davis, Andy Garcia, Joan Cusack, Kevin J. O’Connor, Maury Chaykin, Stephen Tobolowsky, Christian Clemenson, Tom Arnold, Warren Berlinger, Cady Huffman, Susie Cusack, James Madio, Richard Riehle, Daniel Baldwin

Wat een leuke film en wat zonde als je hem nog niet gezien hebt. Want in wezen is dit een tijdloze film, die je overal en altijd kunt kijken. Meester-verteller Stephen Frears trakteerde ons al op meerdere klassiekers, zoals ‘Dangerous Liaisons’ (1988), ‘The Grifters’ (1990), ‘High Fidelity’ (2000) en natuurlijk ‘The Queen’ (2006), een parel over koningin Elizabeth II, in de moeilijke periode vlak na het dodelijke ongeluk van prinses Diana.

Wat opvalt bij het bovenstaande lijstje, is dat de films nooit hetzelfde soort onderwerp hebben of in dezelfde stijl gefilmd zijn. En dat is een grote prestatie voor een regisseur, zeker wanneer die in de Hollywoodsferen opereert. Maar wat is dan de rode draad in zijn werk, want die moet er toch wel zijn? Menselijkheid. De personages zijn zeer levend en geloofwaardig in al hun kracht én zwakte en de acteurs worden door Frears geïnspireerd die verschillende kanten van zichzelf aan te boren. Zie ook de cast van ‘Accidental Hero’: Dustin Hoffman laat zich van zijn meest egoïstische kant zien en Andy Garcia speelt zijn kwetsbaarste personage ooit, mét overtuiging. Verder nog leuke bijrollen van Tom Arnold en Geena Davis (op het keerpunt van haar sterdom), die deze rol speelde een jaar na haar grootste hit ‘Thelma & Louise’.

Natuurlijk is het gegeven behoorlijk vergezocht. Een vliegtuig is kennelijk ‘ongemerkt’ neergestort en een toevallige voorbijganger, de minst voor de hand liggende figuur ever, redt de passagiers uit de vlammen, waarna hij in de vochtige nacht verdwijnt, op zoek naar zijn schoenen, maar laten we niet vergeten: dit is een komedie.

Een komedie over een man die de mensen heeft opgegeven en alleen nog vertrouwt op trucs en bedrog om te ‘overleven in deze harde wereld’, maar onverwacht geconfronteerd wordt met zijn eigen menselijkheid. Niet dat hij ineens een heilige is, dat zou te plat zijn, maar langzaam maar zeker wordt het duidelijk dat er iets positief is veranderd, al was het alleen maar de manier waarop de wereld en hij naar elkaar kijken. De vliegtuigcrash symboliseert het instorten van zijn eigen levensovertuigingen. Wat dan volgt is een ingenieus verhaal waarin mensen in confrontatie met elkaar tot genuanceerdere overtuigingen komen.

Het script van David Webb Peoples (’12 Monkeys’, ‘Blade Runner’, géén komedies!) bruist van de subtiele details en hilarische plotwendingen en er valt heel wat te lachen door de komische situaties en vooral de rol van Dustin Hoffman, die zich ook hier weer bewijst als een van de grootse en meest veelzijdige acteurs uit Hollywood. Als het nog niet duidelijk was: dit is een aanrader, want ‘Accidental Hero’ is misschien net geen klassieker, maar wel heel erg leuk. Een cadeautje van Stephen Frears.

Arjen Dijkstra

Bioscooprelease: 22 april 1993