Hypnotic (2023)

Recensie Hypnotic CinemagazineRegie: Robert Rodriguez | 94 minuten | actie, thriller | Acteurs: Ben Affleck, Alice Braga, JD Pardo, Dayo Okeniyi, Jeff Fahey, Jackie Earle Haley, William Fichtner, Zane Holtz, Ruben Javier Caballero, Kelly Frye, Sandy Avila, Ryan Ryusaki, Hala Finley, Ionie Olivia Nieves, Corina Calderon, Nikki Dixon

Een baaldag: iedereen heeft er wel eens één. Op zo’n dag lijkt alles tegen te zitten en is het lastig om optimistisch te blijven. Het beste wat je kunt doen, is het maar gelaten over je heen te laten komen. Na het zien van ‘Hypnotic’ krijg je wel een idee hoe hoofdrolspeler Ben Affleck zich gevoeld moet hebben. Dit was duidelijk niet de film waarvoor hij getekend had…

In ’Hypnotic’ draait het om detective Danny Rourke (Ben Affleck). Deze ietwat verlopen agent komt op het spoor van een meesterdief (William Fichtner) met moorddadige neigingen. Rourke gaat op onderzoek uit en ontdekt dat zijn verleden verband houdt met de misdaden. De schurk waarop hij jaagt, is een ‘hypnotic’: een meesterhypnotiseur die zijn slachtoffers in willoze moordmachines verandert. Gelukkig krijgt Rourke hulp van de waarzegster Diana Cruz (Alice Braga). Deze dame weet hoe ze de schurk kan stoppen.

Affleck speelt een aan lager wal geraakte agent. Dat doet hij zo goed dat hij al zijn charisma heeft weggespoeld voor deze rol. De acteur lijkt doodongelukkig en wil duidelijk ergens anders zijn dan op de set van deze Robert Rodriguez-film. Dat is nog wel het ergste van ‘Hypnotic’: dat het een film van Robert Rodriguez is! Deze regisseur werd beroemd dankzij zijn creatieve vondsten, zodat hij voor een relatief karig budget toch wat bijzonders kon maken. Iets dat er veel duurder uitzag dan je zou denken. ‘Hypnotic’ heeft dat niet.

‘Hypnotic’ oogt als een fantasieloze tv-film met erg matige special effects (het is pijnlijk duidelijk dat ‘Inception’ als inspiratiebron diende) en verveelde acteurs. Het is ongelooflijk dat de man achter de camera verantwoordelijk was voor ‘Sin City’, ‘Machete’ en ‘From Dusk Till Dawn’. Allemaal films met een eigen smoel en sfeer. ‘Hypnotic’ is klinisch, warrig en leeg. Er zit geen bezieling in en het is duidelijk dat dit geen passieproject was.

Jammer. Met zo’n cast en regisseur mag je meer vuurwerk verwachten. Nu kijk je naar een film waar niemand op zat te wachten en die je zo snel mogelijk wil vergeten.

Waardering: 1.5

Bioscooprelease: 22 juni 2023