The Sea – Hafið (2002)

Regie: Baltasar Kormákur | 109 minuten | drama | Acteurs: Gunnar Eyjólfsson, Sven Nordin, Hélène de Fougerolles, Hilmir Snær Guðnason, Kristbjörg Kjeld, Guðrún Gísladóttir, Sigurður Skúlason, Elva Ósk Ólafsdóttir, Nína Dögg Filippusdóttir, Herdís Þorvaldsdóttir

Voor het eerst sinds jaren wordt het gezin herenigd en al snel is het alsof ze nooit uit elkaar geweest zijn. Ruzies over erfenissen, opvolging en oud zeer volgen elkaar in hoog tempo op. De film ‘The Sea’ (‘Hafið’) wordt verteld vanuit het oogpunt van August, een van Thordurs zoons die jaren geleden het ouderlijk huis en meteen ook maar zijn land heeft verlaten om als componist in Parijs te gaan werken. Volgens Thordur is hij diens enige geschikte opvolger, maar dan zou hij zijn leven met zijn Franse vriendin moeten opgeven. Zijn oudere broer Haraldur is op het ogenblik hoofdverantwoordelijk voor de financiële kant van zaken binnen het bedrijf, maar het ontbreekt hem aan vertrouwen van zijn vader. En dan is er nog het geheim van Thordur, die na de dood van zijn echtgenote binnen de kortste keren met haar zus is getrouwd. Intrige alom die zijn climax vindt in een uitslaande brand.

Na zijn debuut ‘101 Reykjavik’ waren de verwachtingen hooggespannen rond de nieuwe film van Kormákur. Helaas heeft hij aan deze verwachtingen niet kunnen voldoen. Schitterende plaatjes en een aardige montage kunnen niet verhinderen dat het verhaal van de hak op de tak springt, dat alle personages onsympathiek zijn tot op het bot en dat de geest van ‘Festen’ veel te sterk door waart in deze IJslandse produktie. In ‘Festen’ lag echter slechts een geheim ten grondslag aan het uiteenvallen van de familie. In ‘The Sea’ houdt het niet op met achtergrondinformatie, flashbacks, oude vetes, nieuwe ruzies… Het lijkt wel een veredelde soapserie. Natuurlijk moeten alle personages stugge IJslanders zijn, waardoor stereotypes gecreëerd worden die de kijker vertellen: “Probeer je maar niet met ons te vereenzelvigen, want je begrijpt onze cultuur toch niet.” En de zin ervan vergaat je inderdaad bij het zien van deze jammerlijk mislukte film. Twee sterren voor de mooie beelden, maar aan inhoud laat ‘The Sea’ danig te wensen over.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 7 augustus 2003