Antboy en de wraak van de rode furie – Antboy: Den Røde Furies hævn (2014)

Regie: Ask Hasselbalch | 89 minuten | avontuur, komedie, familie, fantasie | Acteurs: Oscar Dietz, Samuel Ting Graf, Amalie Kruse Jensen, Astrid Juncher-Benzon, Marcuz Jess Petersen, Johannes Jeffries Sørensen, Hectores Brøgger Andersen, Cecilie Alstrup Tarp, Boris Aljinovic, Torbjørn Hummel, Nicolas Bro, Nicoline Sharma Rubow, Mille Rosendahl, Mira Balloli

Zoals het een beetje superheld betaamt, keert Antboy terug voor een nieuw avontuur. ‘Antboy en de wraak van de rode furie’ is het vervolg op ‘Antboy’ (2013). Net als in de Hollywoodproducties over superhelden kregen we in dat eerste deel het oorsprongsverhaal van Antboy: hoe verandert Pelle, een onopvallende jongen van twaalf, in een sterke superheld, die volwassen inbrekers de stuipen op het lijf jaagt en eigenhandig de hele stad een stuk veiliger maakt? In de sequel, wederom geregisseerd door Ask Hasselbalch, zit Antboys aartsvijand De Vlo nog steeds achter tralies, maar tóch heeft er iemand het op hem gemunt. Deze ongrijpbare, spookachtige tegenstander maakt het Antboy wel heel lastig. En dan heeft Pelle ook nog steeds geen goed moment gevonden om Ida te vertellen wat hij voor haar voelt!

‘Antboy en de wraak van de rode furie’ is een fijne jeugdfilm, met precies de juiste verhouding aan actie, humor en levenslessen. De comic book referenties zijn iets minder aanwezig dan in de eerste film, maar nog steeds is de film met een geeky sausje bedekt. Dat begint al in de eerste minuten, als Wilhelm, Pelles vriend, niet buiten de bioscoop wil wachten tot Pelle er eindelijk aankomt, maar vast naar binnen gaat omdat hij de trailer van de nieuwste Marvel-film niet wil missen. Eenmaal de hoofdfilm gezien hebbend, beweert hij dat het de slechtste film ooit is, waarop Ida hem fijntjes van repliek dient: “Waarom heb je ‘m al dan vier keer gezien?” Die zelfspot van de filmmaker, die we ook al in het eerste deel zagen, blijft heerlijk.

Net als de, overigens nog altijd even schattige, hoofdrolspeler is ook Antboy zelf iets ouder geworden. Hij kampt niet alleen met de geijkte puberproblemen, zoals verliefdheid, maar hij worstelt ook met zijn superheldenstatus. De onzekerheid en kwetsbaarheid van Pelle wordt overtuigend gebracht door Oscar Dietz, die zeker gegroeid is in zijn rol. Ook de twee sidekicks, Wilhelm (Samuel Ting Graf) en Ida (Amalie Kruse Jensen) blijven een waardevolle toevoeging aan het verhaal. Ze vormen een geloofwaardig trio, waarbij vriendschap nummer een is, maar er ook ruimte is voor gekibbel en zelfs, uiteindelijk, een vierde lid van de vriendenclub…

Ook sterk aan deze film is het feit dat Antboys tegenstander niet iemand is met megalomane trekjes, maar gewoon een meisje dat wraak wil nemen, omdat ze van mening is dat de kleine superheld haar voor schut heeft gezet. Dat gegeven houdt het dicht bij de belevingswereld van de doelgroep en dat werkt. Ze kan zichzelf dankzij haar vaders uitvinding onzichtbaar maken, en dat levert hele leuke, maar ook spannende beelden op. Astrid Juncher-Benzon maakt van de titelrol een gelaagd personage, dat een uitstekende basis vormt voor terugkerende optredens in het Antboy-universum. Het enige minpuntje dat je zou kunnen noemen is dat ze er uiteindelijk wel heel makkelijk vanaf komt, er is niet echt een gepaste ‘straf’ voor wat ze gedaan heeft.

Verder ziet ‘Antboy en de wraak van de rode furie’ er prima uit en bewijst het Deense Nimbus Film (ook bekend van serie “The Bridge”) dat er niet altijd bedragen van Hollywood-proporties uitgegeven hoeven te worden om een creatieve, vermakelijke film te produceren. Ze weten dat het publiek liever een film ziet waarin goed geacteerd wordt in plaats van dat de slechte acteerprestaties gemaskeerd worden door de dure special effects. Als je kinderen hebt, die nog te jong zijn voor de volwassen superheldenfilms, maar er wél van houden, is er geen enkele reden om ze niet met ‘Antboy’ en opvolger ’Antboy en de wraak van de rode furie’ kennis te laten maken.

Bioscooprelease: 26 november 2015
VOD-release: 11 mei 2016
DVD-release: 11 mei 2016