Chinese Zodiac – Sap ji sang ciu (2012)

Regie: Jackie Chan | 119 minuten | actie, avontuur | Acteurs: Jackie Chan, Qi Shu, Oliver Platt, Daniel Wu, Caitlin Dechelle, Stephen Chang, Fan Liao, Laura Weissbecker, Sung-jun Yoo, Xingtong Yao, Sang-woo Kwon, Ken Lo, Alaa Safi, Kazu Patrick Tang, Zhang Lanxin, Steven Dasz, Emilie Guillot

Jackie Chain is een held. Een icoon. De Chinese actiester heeft eigenlijk een nieuw genre op de wereld gezet. Zijn combinatie van slapstick en kung fu is nooit geëvenaard door vakbroeders. IJdel is hij niet en hij durft zichzelf voor schut te zetten. Dat is niet alleen verfrissend (vooral in oppervlakkig Hollywood), maar ook de aanzet voor spetterende en bizarre gevechten die ook nog eens humoristisch zijn. Kortom: Chan heeft een geheel eigen stijl en zijn films zijn altijd herkenbaar. Dat laatste aspect is zowel een voor- als nadeel… Juist omdat Chans werk zo herkenbaar is, lijkt het ook erg op elkaar. ‘Chinese Zodiac’ is daar weer een goed voorbeeld van.

In ‘Chinese Zodiac’ vertolkt Chan geheimagent Asian Hawk. Deze man moet twaalf bronzen dierenriemhoofden uit China verzamelen om de wereld van de ondergang te redden. Dat gaat letterlijk niet zonder slag of stoot, want een stel schurken zit onze held op de hielen.

Dit is de honderdste film van Chan en hij heeft ‘m niet alleen geregisseerd, maar ook geproduceerd en (mede) geschreven. Het verhaal is niet erg boeiend. Onverwachte plotontwikkelingen en karakteruitdieping zijn amper aanwezig in deze film. Chans charisma brengt hem weer heel eind en je leeft al snel met hem mee. De cast acteert degelijk en probeert het beste te maken van de karig uitgeschreven personages.

Het script heeft duidelijk niet de meeste aandacht gekregen, maar daarvoor kijk je ook geen (Chinese) Chan film. In zijn Aziatische werk gaat hij een stuk verder qua actie dan in zijn Amerikaanse producties. Verwacht weer een hoop spektakel in ‘Chinese Zodiac’. De stunts zijn strak in beeld gebracht en duizelingwekkend knap gechoreografeerd. Helemaal bewonderenswaardig is dat Chan deze trucs zelf uitvoert en dat op zijn achtenvijftigste!

Het is helaas de laatste keer dat je de actieheld zelf al zijn stunts uit ziet voeren, want hij heeft besloten om het rustiger aan te doen. Dit is Chans laatste ‘grote actiefilm’. Hij zal nog wel in actiefilms te zien zijn, maar levensgevaarlijke stunts zal hij niet meer uitvoeren.

Fans moeten deze film zeker zien. Dit ‘afscheid’ bevat weer een paar onvergetelijke knokscènes zoals alleen Chan die kan maken.

‘Chinese Zodiac’ verschijnt donderdag 30 januari 2014 op DVD en blu-ray.